Sunday, January 25, 2009

Wartawan Hiburan Makan Sate Ular & Minum Darah Ular!

IMG INDONESIA memang terkenal dengan perubatan tradisional yang bukan sahaja melibatkan pelbagai rempah ratus, tetapi juga banyak amalan mistiknya. Berjalan-jalan di sekitar kota raya Jakarta pasti kelihatan banyak gerai-gerai menjual pelbagai ubat sama ada tradisional atau moden bagi menguatkan tenaga batin, selain pelbagai khidmat urut untuk faedah yang sama.

Bagaimanapun seorang rakan mengesyorkan saya mencuba sate daging ular tedung yang bukan sahaja dapat melancarkan perjalanan darah, tetapi turut meningkatkan kemampuan seksual.

Demi mendapatkan bahan berita, penulis bersetuju berkunjung ke kawasan Mangga Besar di Jakarta yang dikatakan mempunyai beberapa buah gerai yang menjual sate ular tedung. Pada gambaran penulis pastinya sate berkenaan telah siap dipanggang dan tentunya kelihatan seperti sate ayam sahaja.

Gerai sate berkenaan hanya dibuka pada sebelah malam. Dari jauh telah kelihatan kain rentang "Sate Kobra" dengan gambar ular tedung yang sedang mengembangkan kepalanya. Sebaik kereta berhenti bersebelahan dengan gerai berkenaan dan perasaan geli, lagi menyeramkan terus menguasai diri penulis. Mahu tidaknya terdapat sebuah sangkar yang dipenuhi dengan ular tedung. Penulis terus memberanikan diri menyapa peniaga berkenaan yang memperkenalkan dirinya sebagai Ricky Hermanto.

image

Penulis bersama rakan terus memesan dua ekor ular untuk dibuat sate kobra iaitu seekor ular dijual pada harga RM15 siap dicampur ramuan dan dibuat sate.

Ricky mengambil penyepit yang diperbuat daripada buluh untuk menyepit kepala ular tedung yang sedang kembang.

Dia yang mempelajari kemahiran itu daripada bapanya terus memenggal kepala ular itu dan darahnya diletakkan ke dalam sebuah cawan. Kulit ular kemudiannya disiat dan perutnya dibelah bagi mendapatkan hempedu dan sum-sum tulang. Hempedu dan sum-sum tulang itu turut dicampur bersama-sama dengan darah ular berkenaan. Selepas itu ramuan tersebut dicampur dengan madu lebah dan arak kemaluan buaya. Daging ular kemudiannya dipotong kecil-kecil dan digaul dengan rempah sebelum dicucuk dengan lidi serta dibakar.

Sehingga semuanya selesai, kepala ular tadi masih lagi bergerak-gerak dan sejak mula lagi penulis memang tidak merancang memakan ramuan tersebut kerana tekak terasa mual. Bagaimanapun setelah lama merenung ke dalam cawan berisi darah ular itu dan demi memastikan kebenaran khasiat yang didakwa peniaga berkenaan, penulis menarik nafas dalam dan sekali teguk sahaja habis darah ular itu ditelan.

image

Selepas itu tekak terus terasa hanyir dan penulis segera meminta air masak dan air limau untuk diminum bagi membuang rasa hanyir tersebut. Sampai di rumah, penulis terus meminum kopi pekat kerana masih terasa hanyir, namun semuanya sia-sia kerana rasa tersebut berterusan sehingga pagi esok. Bagaimanapun khasiatnya memang benar seperti yang dikatakan oleh peniaga. Badan terasa panas, tekak terasa lapang, pernafasan terasa cukup puas dan bagi yang belum mempunyai teman hidup eloklah tidak mencuba ramuan tersebut kerana kesannya cukup cepat.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: