Thursday, June 27, 2013

Kapal angkasa China kembali ke Bumi



GAMBAR yang disiarkan agensi berita Xinhua semalam menunjukkan tiga angkasawan China (dari kiri) Zhang Xiaoguang, Nie Haisheng dan Wang Yaping (wanita).


BEIJING - Kapal angkasa China, Shenzhou-10 selamat kembali ke Bumi semalam, menurut siaran stesen televisyen rasmi negara berkenaan.
Shenzhou-10 mendarat selepas melakukan misi angkasa lepas paling lama dalam sejarah China.
Membawa tiga angkasawan termasuk seorang wanita, kapal angkasa itu mendarat di tanah besar China selepas 15 hari berada di angkasa lepas.
Mereka berada di orbit bagi membantu Beijing mencapai matlamat membina sebuah stesen angkasa lepas kekal menjelang tahun 2020.
Rakaman stesen televisyen China menunjukkan Shenzhou-10 mendarat pada pukul 8.07 pagi (waktu tempatan) di kawasan padang rumput wilayah autonomi Inner Mongolia di utara negara itu.
Sejurus selepas kapal angkasa itu menyentuh Bumi, sekumpulan juruteknik bergegas untuk mengeluarkan ketiga-tiga angkasawan tersebut.
China pertama kali menghantar manusia ke angkasa lepas hanya pada tahun 2003 manakala keupayaan negara itu dilihat tidak setanding Amerika Syarikat dan Rusia.
Namun, Beijing bercita-cita tinggi menerusi program angkasa lepasnya termasuk misi menghantar manusia ke Bulan.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: