Wednesday, June 26, 2013

Fokus aspek pendidikan dan kesihatan




PADA usia 18 tahun, Ramlah Yaya tidak pernah merasai keseronokan alam persekolahan sama ada di peringkat rendah mahupun menengah. Kesempitan hidup menyebabkan ibu bapa Ramlah tidak mampu menyekolahkan mereka sembilan beradik.
Akibatnya, remaja yang menetap di Perkampungan Orang Asli Sungai Gabai, Hulu Langat, Selangor itu langsung tidak boleh membaca. Bagaimanapun, kehadiran wakil Islamic Outreach, Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) di sana membawa sinar buat Ramlah.
Selepas mengikuti beberapa sesi pembelajaran bersama sukarelawan badan tersebut, Ramlah kini sudah mengenal huruf dan mampu membaca beberapa patah perkataan.
"Seronok apabila dapat memegang pensel dan menulis. Sekarang saya sudah boleh membaca walaupun tidak begitu lancar. Oleh itu, saya akan terus belajar lagi," ujar Ramlah yang pada mulanya enggan ditemu bual kerana malu.
Seorang lagi rakannya, Bujang Misi, 12, pula mengakui tidak tahu bagaimana rupa sebuah sekolah kerana dia juga senasib dengan Ramlah.
"Setiap hari saya hanya duduk di rumah. Kadang-kadang tolong ayah mencari rotan, sayur atau buah-buahan di hutan untuk dijual.
"Ada juga kawan-kawan di sini yang bersekolah. Jadi saya mendengar cerita mereka sahaja," kata Bujang yang kemudian meneruskan aktiviti mewarna di buku yang disumbangkan pertubuhan badan bukan kerajaan (NGO) tersebut.
Selain Ramlah dan Bujang, terdapat sekumpulan kanak-kanak lagi tekun melakukan aktiviti menulis dan mewarna yang diadakan di surau kampung berkenaan dengan bimbingan beberapa sukarelawan Islamic Outreach ABIM (IOA).

NORMAH (kiri) menunjukkan cara-cara membuat kuih semperit kepada golongan wanita Orang Asli.


Beri ilmu
Naib Pengerusi IOA, Normah Sulaiman, 60, memberitahu, ini merupakan tahun kedua mereka menjalankan program khidmat sosial di perkampungan itu dalam usaha untuk mendidik anak-anak Orang Asli di sana.
"Setiap minggu kami akan datang dengan membawa alat tulis dan buku-buku latihan untuk diberikan kepada anak-anak di sini. Pada awalnya, mereka tidak mahu belajar dan malu apabila bertemu orang luar.
"Tetapi, lama-kelamaan baru mereka berani dan mesra dengan sukarelawan yang datang. Matlamat kami adalah untuk menjadikan mereka celik huruf dan berilmu kerana ramai dalam kalangan anak-anak Orang Asli di kampung ini tidak bersekolah," jelas Normah kepada Kosmo!.
Selain memberi perhatian khusus kepada anak-anak Orang Asli, pihaknya turut mengadakan program belajar memasak kepada golongan wanita yang beragama Islam.
"Kami akan membawa barang-barang keperluan untuk membuat kuih dan biskut dan menyediakan resipi yang mudah untuk dicuba oleh kaum wanita di sini.
"Secara tidak langsung, mereka boleh menjana pendapatan sendiri hasil jualan biskut dan kuih yang dibuat," ungkap Normah.
Sewaktu mengajar mereka membuat kuih, Normah turut menyelitkan nasihat agar golongan ibu berzikir ketika melakukan tugas memasak di dapur kerana ia mampu mendatang keberkatan terhadap apa yang dilakukan.
Dalam pada itu, komuniti Perkampungan Orang Asli Sungai Gabai turut menjadi pilihan Hotel Fraser Place Kuala Lumpur (Fraser Place) dan rakan strategik, Universiti Malaya (UM) menjalankan aktiviti CSR.
Program tersebut diadakan dengan kerjasama Jabatan Perubatan Kemasyarakatan dan Pencegahan Pusat Wellness UM, Fakulti Pergigian UM serta Pusat Jaringan Masyarakat dan Industri UM (Citra) dalam mendekatkan diri dengan masyarakat Orang Asli.
Menurut Ketua Pemasaran Fraser Place, Mark Chen, setiap tahun pihaknya akan menganjurkan beberapa siri program CSR yang melibatkan tumpuan pada pembangunan kanak-kanak.
"Kali ini, kami memilih perkampungan ini untuk menyelami rutin harian masyarakat Orang Asli. Kami berharap dengan penganjuran program ini, sedikit sebanyak ia dapat memberi kesedaran kepada mereka mengenai kepentingan menjaga kesihatan dan kebersihan seisi keluarga," kata Mark.

AKSI Tok Batin (kiri) yang cuba memberus sampel gigi yang dibawa sukarelawan mencuit hati mereka.


Program kesihatan
Secara keseluruhannya, seramai 34 wakil sukarelawan yang terdiri daripada doktor, jururawat, pelajar dan kakitangan menyertai program tersebut.
Antara aktiviti yang diadakan ialah pemeriksaan kesihatan seperti memeriksa tekanan darah, indeks jisim badan (BMI), sanitasi, kebersihan oral dan gigi serta pengambilan nutrisi dalam kalangan orang dewasa dan kanak-kanak.
Sementara itu, Pensyarah Fakulti Pergigian UM, Dr. Jacob John, 44, berkata, melalui program sedemikian ia dapat memberi pendedahan kepada para pelajar dan berinteraksi dengan masyarakat.
"Selain memeriksa keadaan mulut dan gigi penduduk, mereka turut mengajar kanak-kanak cara asas memberus gigi dengan betul.
"Ternyata ramai antara penduduk yang tidak mengambil berat tentang kebersihan mulut dan gigi masing-masing. Justeru, program ini satu inisiatif yang baik bagi kedua-dua pihak," tutur Jacob.
Selepas melakukan pelbagai aktiviti, penduduk kampung turut disajikan dengan hidangan makan tengah hari yang disediakan oleh chef dari Fraser Place. Di samping itu, kanak-kanak pula menerima hadiah berupa peralatan menulis dan mewarna.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: