BEIJING - CHINA. Seorang wanita di selatan China ditahan selepas menuang minuman ringgan ke dalam mesin ATM selepas dia percaya tindakan itu membolehkannya menuntut semula wang yang ditipu scammer.
Wanita berusia 33 tahun yang namanya tidak didedahkan, kerugian 5,000 yuan (RM 3,140) ditipu sindiket penipuan melalui telefon pada November, lapor Chingqing Morning Post.
Seorang individu yang menyamar sebagai pegawai polis dari Beijing memaklumkan data peribadi wanita itu telah terdedah dan dia diarahkan untuk memindahkan wangnya ke akaun bank yang ditetapkan supaya pegawai boleh melindungi maklumat peribadinya.
Apabila wanita itu menghubungi individu terbabit pada keesokan harinya dan bertanya bagaimana dia boleh mendapatkan semula wang itu, wanita itu diminta menuang air kola ke sebuah mesin ATM.
Wanita itu hanya menyedari dia sebenarnya ditipu selepas tiada sebarang resit keluar dari mesin ATM sebaik dia menuang minuman tersebut dan kemudian mendapatkan bantuan polis trafik berhampiran.
Sebulan kemudian, wanita itu ditahan kerana melakukan vandalisme secara tidak sengaja.
Tindakan wanita itu menuang minuman ringgan pada mesin ATM menyebabkan bank keruguian 60,000 yuan (RM37,690).
Polis sedang menjalankan siasatan terhadap kes berkenaan dan akan menetapkan penalti yang akan dikenakan terhadap wanita itu.
Wanita tersebut berasal dari wilayah Guangxi, selatan China dan tinggal di Chongqing bersama suami serta dua anaknya.