Thursday, June 25, 2009

Nelayan terselamat bergelut dengan buaya


SUNGAI Batang Lupar di Sri Aman, Sarawak. Gambar kecil, Abang Melais dirawat di Hospital Sri Aman.


SRI AMAN – “Ketika itu saya terbayangkan saat-saat kematian, tiba-tiba saya mendapat kekuatan lalu bergelut dengan buaya itu beberapa minit di dalam air.”

Demikian cerita seorang nelayan, Abang Melais, 62, yang bergelut dengan seekor buaya sepanjang tiga meter di Sungai Batang Lupar di sini pada pukul 7 pagi semalam.

Menurut Abang Melais, kejadian berlaku ketika dia hendak menarik sampan miliknya ke tebing sungai supaya tidak dihanyutkan oleh arus deras akibat ombak pasang besar.

“Saya terpaksa mengharung air sungai hingga ke paras dada untuk menarik sampan dan saya tidak sedar ada buaya di tempat saya berdiri.

“Tiba-tiba saya rasa ada sesuatu sedang bergerak laju dan terus menerkam dari arah belakang tanpa saya sempat berbuat sesuatu,” katanya ketika ditemui di wad Hospital Sri Aman di sini.

Abang Melais berkata, buaya itu menerkam kepalanya hingga dia dapat merasa sebahagian kecil daging telinga kanannya terkoyak.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: