Monday, August 11, 2014

Kesan alkohol dalam tempoh 30 saat



RINI menunjukkan alat prototaip pengesan alkohol dalam makanan bersama aplikasi data yang dipaparkan terus melalui telefon bimbit di KLCC, Kuala Lumpur baru-baru ini.


KUALA LUMPUR – Lambakan produk makanan dan minuman yang dikesan mengandungi alkohol sejak kebelakangan ini mendorong seorang penyelidik dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof. Dr. Rini Akmeliawati menghasilkan satu teknologi baharu untuk mengesan kandungan tersebut.
Inovasi dikenali sebagai IIUM Ladpen itu merupakan sejenis peranti mudah alih yang membolehkannya dibawa ke mana-mana bagi mengesan kandungan alkohol dalam makanan atau minuman.
Rini berkata, ketepatan peranti yang pertama seumpama dihasilkan itu untuk mengesan kandungan alkohol ialah 95 peratus dan keputusan boleh diperolehi serta-merta.
“Peranti ini mempunyai sensor dan ia perlu didekatkan dengan sesuatu makanan atau minuman bagi mengesan kehadiran gas yang ada.
“Sebarang bentuk gas akan diproses dan kurang daripada 30 saat, peranti itu akan memaparkan bacaan sama ada terdapat alkohol dan juga tahap kandungannya juga ditentukan,” katanya ketika ditemui di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) baru-baru ini.


No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: