Wednesday, September 30, 2009

Henti amalan 'turun dari syurga'


YUKIO HATOYAMA


TOKYO - Perdana Menteri Jepun, Yukio Hatoyama semalam berjanji untuk menghentikan amalan 'turun dari syurga' atau amakudari yang sudah menjadi amalan di negara itu sejak berdekad-dekad.

Pemimpin Parti Demokratik Rakyat Jepun (DPJ) yang baru memenangi pilihan raya pada bulan lalu itu turut mengharamkan semua kementerian untuk membantu pegawai kerajaan bersara untuk menduduki syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan firma yang diselia agensi itu.

Pegawai kanan Jepun cenderung untuk bersara awal dan mendapatkan pekerjaan kedua dalam GLC sekali gus mencetuskan konflik kepentingan, pakatan sulit dan konspirasi bidaan palsu.

"Semua kementerian dan agensi diarah menghentikan (amalan amakudari) selaras dengan desakan rakyat dan usaha mengurangkan pembaziran," kata Hatoyama dalam mesyuarat Kabinet.

Beliau juga mengarahkan penempatan pekerjaan menerusi Pusat Pertukaran Pekerja Antara Kerajaan dan Sektor Swasta yang menjadi pintu bagi menyalurkan pekerjaan kepada bekas teknokrat, kata jurucakap kerajaan, Hirofumi Hirano.

Pusat tersebut merupakan idea bekas Perdana Menteri Taro Aso yang memimpin Parti Liberal Demokarat (LDP). Parti tersebut kalah dalam pilihan raya lalu setelah memimpin Jepun lebih 50 tahun.

Anggota birokratik Jepun mempunyai kuasa lebih berbanding negara lain kerana mereka mempunyai pengaruh untuk menentukan dasar, merangka undang-undang dan menentukan belanjawan negeri.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: