Wednesday, September 30, 2009

AS rai revolusi komunis China


BANGUNAN Empire State yang menjadi mercu tanda Amerika Syarikat dirakam dari Manhattan, New York baru-baru ini.


NEW YORK - Bangunan Empire State yang menjadi mercu tanda bandar raya New York bakal bermandikan pancaran merah dan kuning hari ini bagi meraikan ulang tahun ke-60 penubuhan negara komunis China, lapor sebuah akhbar semalam.

Konsul China, Peng Keyu dan beberapa pegawai lain dijadual menghadiri upacara menyalakan sejumlah lampu yang akan menerangi bangunan Empire State dengan dua warna rasmi negara China itu.

Beberapa wakil pencakar langit di Amerika Syarikat (AS) itu berkata, bangunan tersebut akan diterangi dengan limpahan cahaya merah dan kuning hingga esok.

Pada 1970-an, AS terkenal dengan dasar dan propaganda antikomunis sehingga sanggup melancarkan peperangan terhadap Vietnam dan Korea Utara.

Sebelum ini, bangunan berkenaan terutama bahagian atasnya kerap diterangi sempena pelbagai keraian dan acara termasuk cahaya biru bagi memperingati kematian pelakon legenda Hollywood, Frank Sinatra pada 1998.

Pada minggu lalu sahaja, ia diterangi dengan cahaya merah.

Namun, warna itu bukan untuk meraikan pencapaian mana-mana negara komunis.

Sebaliknya, ia sempena ulang tahun ke-70 filem klasik The Wizard of Oz di mana watak lakonan aktres Dorothy Gale memakai sepatu merah delima dan bukan perak seperti paparan novel karya L. Frank Baum.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: