Friday, December 26, 2008

Tradisi Bajau Jadi Pilihan Persandingan Ako dan Tina





sudah mengetahui aktor kacak Ako Mustapha, 37 dan tunangnya Kartina Abdullah, 28 bakal menamatkan zaman bujang masing-masing dalam masa terdekat ini.
Menceritakan lebih lanjut mengenai perkahwinannya Ako menyerahkan kepada bakal isterinya menentukan persiapan serta pemilihan tema yang sesuai pada majlis perkahwinan mereka kelak.
Menurut Kartina yang lebih mesra dipanggil Tina, majlis pernikahan mereka akan diadakan di Masjid Daerah Sandakan.
“Sebenarnya kami berdua mahukan perkahwinan yang ’simple’ yang penting perkara yang wajib didahulukan.Tema perkahwinan kami adalah ’Malay-English style’.
“Upacara akad nikah akan diadakan di Masjid Daerah Sandakan. Pada upacara tersebut Ako akan memberi tujuh dulang hantaran termasuklah duit mas kahwin dan pihak perempuan akan membalas sembilan dulang hantaran.
“Satu kelainan pada majlis kami nanti, Ako tidak akan memberikan duit hantaran pada majlis tersebut,” katanya.
Mengamalkan sifat sederhana bagi Tina, apa yang lebih penting perkara yang wajib didahulukan dan perkara tersebut akan diadakan mengikut adat orang Bajau.
“Bagi majlis akad nikah saya akan pakai baju kurung moden warna putih gading rekaan Calvin Thoo. Calvin juga dilantik sebagai perancang perkahwinan kami.
“Calvin ini kawan baik Ako, mereka satu sekolah rendah masa kecil dulu. Calvin akan mereka baju untuk saya dan Ako bagi majlis kami itu nanti,” katanya ceria.
Istimewanya perkahwinan pasangan Ako dan Tina adalah pada majlis persandingan apabila kedua mempelai ini akan menyarungkan busana adat orang Bajau.
“Kami berdua akan pakai baju Bajau bagi majlis persandingan yang akan diadakan di rumah. Sementara itu untuk satu lagi majlis persandingan yang akan diadakan di Hotel Sanbay, kami akan memakai ‘evening dress’ warna ‘baby blue’.
“Paling istimewa masa perkahwinan kami adalah menunya kerana kami sediakan masakan orang Bajau iaitu daging sup hitam,” ujar gadis dari Borneo ini.
Menurut Tina, majlis resepsi yang akan diadakan di hotel tersebut akan dihadiri oleh saudara-mara tedekat dan teman-teman rapat sahaja.
“Jemputan saya pun tak ramai untuk majlis resepsi di hotel, hanya sekitar 300 tetamu sahaja,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: