Thursday, March 19, 2015

Zul, Ayda serasi bersama


ZUL ARIFFIN dan Ayda Jebat menikmati populariti dan penerimaan yang cukup baik hasil gandingan dalam drama Rindu Awak 200%.


DALAM gemerlap dunia seni yang serba indah, nilai populariti boleh bercambah menerusi seribu satu cara. Mungkin ada yang berjaya mengecapi makna populariti dalam senggang masa yang pantas tetapi tidak semua individu yang membina karier dalam laluan itu mampu dikenali dalam masa singkat.
Penyataan itu tepat menggambarkan warna laluan karier pelakon Zul Ariffin dan Ayda Jebat. Sekitar lima tahun yang lalu, nama kedua-dua pelakon itu kurang menonjol berbanding pelakon lain seangkatan dengan mereka. Walaupun telah diberi pelbagai peluang dan ruang untuk menonjolkan bakat, namun kewujudan mereka dalam industri bagaikan dipandang sepi oleh khalayak umum.
Pernah diberi tanggungjawab menunjangi beberapa naskhah drama dan filem, usaha Zul atau nama lengkapnya, Zulkifli Ariffin, 28, mengembangkan sayap dalam bidang lakonan masih pada tahap biasa dan kurang menyerlah.
Begitu juga dengan Ayda atau nama sebenarnya, Nor Syuhada Jebat, 23. Selepas disingkirkan daripada Akademi Fantasia musim kesembilan (AF9) pada tahun 2011, kredibilitinya sebagai pelakon masih kurang kukuh untuk membawakan watak utama dalam sesebuah naskhah.
Namun, kelangsungan seni Zul dan Ayda mencanak naik selepas drama lakonan mereka, Rindu Awak 200%. Drama itu mencipta fenomena sehingga mencetuskan kegilaan luar biasa dalam kalangan penggemar drama bersiri tempatan.
Akui Zul, banyak hal tentang dirinya telah berubah terutama dari segi sokongan yang tidak pernah putus daripada peminat.
“Impak yang saya terima daripada drama Rindu Awak 200% memang luar biasa. Jika dahulu saya bukan sesiapa kini saya lebih dikenali,” rancak mulutnya memulakan bicara.
Tersisih
Pernah terasa disisihkan ketika namanya belum dikenali, Zul percaya, sinar populariti yang diterima pada tahun lalu telah membawa makna berbeza dalam kariernya.
“Sewaktu tidak dikenali, kehadiran saya di majlis-majlis anugerah bagaikan kurang diendahkan. Nama saya boleh ditukarkan ke meja lain begitu sahaja jika ada artis yang lebih popular ingin ditempatkan di meja sama.
“Namun, itu semua kisah lama. Pada waktu itu, saya sering bertanya pada diri, bagaimanakah rasanya bergelar selebriti popular. Sekarang, saya sendiri sudah merasainya,” ujar Zul.
Magis
Sama dengan bintang-bintang popular lain, populariti Zul turut disertakan dengan kesetiaan ratusan ribu peminat yang tidak pernah jemu mengerumuninya tatkala keluar berpergian.
Tambah anak bongsu daripada empat beradik itu, tiada apa yang lebih mengujakan selain daripada semangat serta sokongan padu diterimanya ketika ini.
“Sejak bergelar pelakon, saya tidak pernah mendapat sokongan sebanyak dan sekerap sekarang, apatah lagi dikerumuni khalayak meminta untuk bergambar bersama.
“Namun, saya hargai itu semua. Bagi saya, peminat adalah tulang belakang seseorang pelakon. Tanpa mereka, mungkin saya tidak berada di sini sekarang,” ujar Zul panjang lebar.
Melanjutkan bicara mengenai sokongan yang diterima daripada peminat, Ayda pula mencelah, dia berasa sungguh beruntung kerana namanya dipilih oleh pihak produser untuk membintangi drama Rindu Awak 200%.
Luah Ayda, telah banyak jiwanya larut dalam kepayahan sewaktu ingin meneruskan karier lakonan selepas disingkirkan daripada AF9 beberapa tahun lalu.
“Ramai yang mendakwa saya bertuah walaupun telah ditendang keluar daripada AF9. Namun, tiada siapa yang tahu kepayahan yang saya lalui sebelum dikenali menerusi Rindu Awak 200%.
“Saya pernah berputus asa tetapi saya tetap teruskan usaha untuk mengembangkan karier kerana yakin itu merupakan cara Tuhan menguji hambanya.
“Benar apa orang cakap, rezeki itu rahsia Allah dan rezeki itu ada di mana-mana sahaja. Alhamdulillah, kerjaya saya sebagai pelakon mula berkembang dengan baik,” katanya yang kini muncul menerusi drama Isteri Separuh Masa bersama pelakon Emma Maembong dan Aiman Hakim Ridza.
Menganggap peluang yang diberikan itu sebagai sebuah keajaiban, Ayda berharap namanya terus kekal di persada lakonan.
“Sejujurnya, saya berharap terus kekal untuk satu tempoh yang agak lama. Bukan senang untuk dikenali dan bukan senang juga untuk mengekalkan kelangsungan sebagai pelakon,” ujarnya positif.
Serasi
Menyentuh mengenai isu yang terbit antaranya dan Ayda, Zul pula berpendapat, setiap pelakon perlu mempunyai keserasian dengan pasangan masing-masing.
Bagi pelakon Istikharah Cinta itu, keserasian sememangnya penting, lebih-lebih lagi untuk menjayakan babak yang memerlukan lontaran dialog tanpa henti.
“Dalam pembikinan drama atau filem, pasti ada babak yang memerlukan pelakon lelaki dan perempuan menyambut dialog tanpa henti. Jadi, keserasian antara pelakon itu sangat penting.
“Pada pendapat saya, isu Ayda dan saya terlalu mesra atau suka antara satu sama lain hanyalah perkara remeh. Setiap pelakon perlu menyukai pasangan masing-masing. Dari situ, timbulnya keserasian.
“Apabila telah serasi, bukan sahaja kerja menjadi lebih mudah tetapi penonton juga dapat merasakannya menerusi layar kaca,” terang Zul.
Ditanya, bagaimanakah mereka mahu mengekalkan momentum lakonan pada masa akan datang, kedua-duanya bersetuju untuk memberikan yang terbaik dalam setiap naskhah dipertanggungjawabkan kepada mereka.
“Peminat telah tahu keupayaan kami menerusi drama tersebut. Sebagai pelakon, kami perlu mengatasi jangkaan mereka supaya apa yang dipersembahkan kelak tidak berbaur klise.
“Ia mungkin agak sukar tetapi itu merupakan cabaran yang perlu disahut untuk kekal relevan dalam industri,” jelas Ayda.
DFKL2015
Selepas berjaya mencipta fenomena menerusi drama Rindu Awak 200%, Zul dan Ayda tidak terlepas daripada menerima pengiktirafan serta anugerah.
Buktinya, Zul berjaya meraih anugerah Pelakon TV MeleTOP, manakala Ayda pula membawa pulang anugerah Artis Baharu MeleTOP dan Bintang Top Top MeleTOP Wanita menerusi penganjuran kedua Anugerah MeleTOP Era yang berlangsung di Stadium Putra, Bukit Jalil, Kuala Lumpur pada 22 Februari lalu.
Terbaharu, nama mereka sekali lagi dicalonkan menerusi empat kategori dalam majlis Drama Festival Kuala Lumpur 2015 (DFKL2015) yang bakal berlangsung Sabtu ini.
Kategori-kategori tersebut termasuklah Pelakon Lelaki Pilihan, Pelakon Perempuan Pilihan, Hero & Heroin Pilihan serta Barisan Pelakon Pilihan yang semuanya diraih hasil impak drama Rindu Awak 200%.
Mengakui teruja dengan pencalonan itu, Ayda berharap penyertaannya bakal menambahkan kemeriahan dan persaingan dalam pertandingan tersebut.
“Seperti yang diketahui umum, ramai pelakon berbakat tercalon dalam pertandingan itu.
“Menang atau kalah, DFKL2015 bakal menjadi platform kepada pelakon untuk berentap secara sihat,” ujar Aida positif.
Bagi Zul pula, penyertaan dalam DFKL2015 tahun ini telah memberikan peluang untuk terus dikenali, selain melunaskan harapan bertanding bersama pelakon lain.
“Saya pernah bercita-cita untuk menembusi DFKL sewaktu anugerah ini dilangsungkan buat pertama kali tahun lalu.
“Pada waktu itu, kami baru sahaja memulakan penggambaran drama Rindu Awak 200%. Alhamdulillah, impian saya terlaksana,” ujar Zul menyimpan debarnya.
DFKL2015 bakal berlangsung di Pusat Konvensyen Shah Alam (SACC), Selangor pada 21 Mac ini.
Acara itu juga akan disiarkan secara langsung di saluran 103 Astro, pada pukul 9 malam.


No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: