Penghasilan sebuah filem komedi yang bukan sekadar lawak bodoh adalah satu tugasan mencabar terutama apabila penonton menjangkakan sesuatu yang tidak berat, sesuai dengan genre komedi iaitu untuk bergelak ketawa.
Garapan jalan cerita yang santai tetapi pada masa yang sama membina titian hubungan antara situasi kehidupan sebenar dan di dalam filem perlu diukir dinamik agar tidak lari daripada konsep sebenar.
Sekuel ketiga Ah Boys To Men: Frogmen dari Singapura boleh disifatkan mencapai satu tahap cemerlang apabila penonton bukan saja tercuit dengan keseronokan bergelak ketawa tetapi turut menikam sayu ke hati.
Pengarah Jack Neo membawa penonton untuk merasai pengalaman remaja Singapura yang terpilih mengikuti program khidmat negara dengan lebih dekat dan mendalami konflik dalaman yang terpaksa ditempuh peserta sepanjang 40 minggu latihan dijalankan.
Berbeza dengan dua filem terdahulu, latihan yang dijalani oleh watak-watak kali ini adalah berpaksikan asas latihan tentera laut yang terkenal sebagai latihan ketenteraan paling sukar.
Walaupun masih bergerak atas jalur komedi, namun gurauan yang diselitkan dalam dialog-dialog pelakonnya membuat penonton berfikir sejenak.
Nilai-nilai murni yang ditonjolkan sangat jelas iaitu semangat setiakawan, disiplin serta hormat-menghormati sepanjang penceritaan.
Menerusi cerita ini juga, pengarah turut menitipkan faedah-faedah yang dapat dikutip oleh peserta khidmat negara untuk membentuk personaliti lebih baik dalam jiwa anak muda.
Walaupun menonjolkan kekerasan dalam latihan yang dijalani, pandangan penonton dibuka ketika jalan cerita menuju klimaks. Sedikit demi sedikit, perubahan sikap watak-watak utama sangat menarik perhatian.
Menerusi setiap babak yang dipersembahkan, penonton dapat mengaitkan perasaan watak-wataknya dengan kehidupan seharian. Situasi yang diwujudkan pengarah terasa begitu dekat dengan apa yang sedang berlaku dalam kalangan masyarakat.
Filem ini memfokuskan pada empat watak utama iaitu Lobang King lakonan Wang Weilang, seorang remaja yang penuh tipu muslihat, Ken Chow (Joshua Tan). anak orang kaya yang terlalu dimanjakan, Wayang King (Mazi Lim), remaja genius tetapi lurus bendul dan Hei Long (Wesley wong), remaja bermasalah yang mempunyai kumpulan gengster.
Latar belakang keluarga watak-watak utama yang berbeza menjadikan jalan cerita lebih menarik. Pendekatan watak-watak itu berhadapan situasi yang menjadikan mereka lebih matang, sesuai dengan tajuk ceritanya, Ah Boys To Men. Sepintas lalu, tajuk itu seperti membawa maksud perjalanan budak lelaki menjadi lelaki dewasa.
Perwatakan selamba Lobang, remaja kaki tipu, rupa-rupanya seorang abang dan anak yang cukup rapat dengan keluarga mendatangkan rasa terharu.
Wataknya berkembang mencapai satu penamat yang membuktikan kejayaan hanya boleh dicapai andai tidak putus asa di pertengahan jalan.
Emosi ditunjukkan Lobang dalam adegan dia harus membuat keputusan menyerahkan ibunya yang ketagih dadah kepada polis sangat menyentuh sanubari.
Elemen-elemen komedi seperti watak Wayang yang lurus bendul tetapi sentiasa berusaha untuk rapat dengan ahli kumpulannya sangat menghiburkan.
Di situ, pengarah sekali lagi berjaya membuat penonton berfikir. Wayang yang digambarkan selalu rela dibuli oleh Hei Long akhirnya menunjukkan kebolehan sebenar apabila bangkit mempertahankan diri setelah Hei Long tetap tidak belajar daripada kesilapan dan bersikap bodoh sombongnya.
Secara keseluruhannya, filem Ah Boys To Men 3: Frogmen menyajikan penonton dengan komedi yang bukan sekadar menyajikan jenaka ringan, sebaliknya mendewasakan pemikiran penonton tanpa mengira usia.
No comments:
Post a Comment
Tinggalkan Komen Anda Sini: