Saturday, October 3, 2009

Ratu Suntik jadi Ratu Mahkamah!


IFA mengambil tindakan mahkamah bukan kerana faktor duit tetapi untuk menegakkan haknya.


ADA-ADA sahaja cerita panas tentang penyanyi dan pelakon Ifa Raziah atau nama sebenarnya Saripah Raziah Mustapha, 33. Selain tidak pernah lekang dengan pelbagai kontroversi, namanya kini makin sinonim dengan kes mahkamah.

Selesai satu kes, ada pula kes baru yang dibicarakan. Nampaknya, Ifa yang sebelum ini terkenal dengan sikap berani matinya selepas mengaku menyuntik wajah untuk kecantikan, kini bertukar gelaran sebagai Ratu Mahkamah pula.

Jika sebelum ini, kes Ifa disaman oleh penyanyi Safura Ya'cob yang berlarutan selama 10 tahun akhirnya selesai selepas Safura menarik balik rayuannya,

terbaru Ifa berjaya dalam tuntutan ganti rugi fitnah RM50,000 terhadap sebuah syarikat pengedar produk kesihatan kerana memfitnahnya dalam sebuah akhbar pada tahun lalu.

Kemenangannya itu bukanlah perjalanan terakhirnya di mahkamah kerana Ifa telah memfailkan satu lagi saman terhadap penulis artikel dan akhbar berkenaan bagi menuntut ganti rugi sebanyak RM500,000 pula. Kes tersebut akan dibicarakan pada April tahun hadapan.

Bagi mengetahui lebih lanjut tentang perasaan dan keberanian yang dimiliki oleh Ifa yang tidak gentar mengharungi turun naik mahkamah ikuti temu bual Kosmo! bersama Ifa kelmarin.

Bagaimana perasaan Ifa apabila menang dalam kes di mahkamah?

Mestilah bersyukur, gembira, terharu semuanya ada kerana kebenaran berpihak pada saya. Buat orang teraniaya seperti saya, selepas ini jangan ada orang cuba permainan saya dan artis yang lain. Sebagai artis saya kena berani ambil tindakan, jangan biar orang eksploitasi diri saya sewenang-wenangnya.

Bagaimanakah impak kes terbaru ini kepada Ifa dan keluarga?

Rasanya tidaklah memberi impak yang besar kerana ini bukan kes saya yang pertama, tambahan keluarga memahami terutama suami. Itu yang buat saya kuat untuk terus berjuang bagi menuntut kebenaran. Kerana mereka saya terus bawa kes ini ke muka pengadilan.

Selepas menang tuntutan sebanyak RM50,000, apakah langkah Ifa seterusnya?

Duit itu pun belum dapat, belum tentu bila akan dapat. Jadi saya teruskan kerja saya seperti biasa dengan nyanyian dan perniagaan secara kecil-kecilan untuk teruskan hidup.

Ada yang mendakwa kononnya Ifa keluar masuk mahkamah kerana duit? Benarkah begitu?

Terus-terang saya cakap, saya lakukan semua itu bukan kerana duit. Sebab sepanjang kes berlangsung saya tetap kena keluar duit untuk kos guaman dan sebagai yang berjumlah RM30,000. Saya buat semua ini semata-mata untuk menuntut hak saya. Kalau setakat RM50,000 apa sangat. Saya bukan tamak untuk tuntut berjuta-juta. Saya menang dah cukup bagus. Duit itu bonus untuk kos guaman dan lain-lain bayaran mahkamah. Saya tidak 'hadap' (mahu) sangat pada duit yang diperoleh hasil kemenangan di mahkamah.


IFA bersama suami Mohd. Yani dan anak-anaknya Sharifah Puteri Umairah dan Muhamad Shakir Aqili.


Jadi perkara utamanya adalah kerana hak?

Benar, semuanya kerana hak saya sebagai manusia dan seorang rakyat Malaysia. Orang kata saya lantang dan berani sangat. Saya lantang kena pada tempatnya dan berani kerana benar.

Apakah komen Ifa bila orang gelar sebagai Ratu Mahkamah?

Orang lain lagi banyak pergi mahkamah saya baru dua kali sahaja. Tetapi suka hatilah nak buat apa pun, yang penting kita tahu kita tak bersalah.

Ifa ada menyatakan kerana artikel fitnah itu menyebabkan produk kecantikan Serifah Razia tidak laku. Jadi selepas ini macam mana dengan produk tersebut, mahu diteruskan atau dihentikan sahaja?

Kebetulan ketika artikel yang memfitnah saya itu diterbitkan, produk saya baru dilancarkan pada bulan yang sama. Jadi peminat dan stokis yang nak mengambil produk saya keliru mana satu produk keluaran saya. Produk saya set jagaan kulit wajah dan produk yang menggunakan gambar saya tanpa kebenaran itu produk makanan kesihatan. Produk saya bukan tidak laku tetapi terjejas dek perbuatan orang yang tidak bertanggungjawab itu. Selepas ini saya akan keluarkan produk Serifah Razia rangkaian yang baru. Kes ini tidak patahkan semangat saya untuk berniaga.


IFA di mahkamah sewaktu kes dengan penyanyi Safura.


Adakah Ifa serik dipergunakan orang?

Memang saya rasa ralat. Orang bijak pandai di luar sana jangan ingat golongan artis orang yang bodoh. Kami semua baca akhbar dan ambil tahu tentang hal ehwal semasa. Jangan pandang rendah pada artis kerana kami juga berilmu.

Sudah berapa banyak kalikah Ifa ditipu?

Bukan saya seorang sebaliknya ramai artis di Malaysia pernah kena tipu. Macam kes saya, tidak ada kontrak sewenang-wenangnya guna gambar saya untuk iklan. Ada juga artis di Malaysia walaupun sudah ada kontrak tetapi masih ada yang tertipu. Sepatutnya mereka harus tahu hak-hak mereka. tetapi berapa ramai yang tampil ke hadapan? Bila ramai yang tidak berani semakin senanglah orang nak menipu artis.

Apakah nasihat Ifa pada artis yang mungkin tidak tahu hak mereka?

Mereka harus ingat sebelum tandatangani apa-apa kontrak mereka harus rujuk pada peguam, baca dengan teliti serta simpan salinan kontrak. Selepas tandatangani kontrak harus ada saksi yang bersama mereka tidak kiralah peguam atau pengurus supaya kontrak itu tidak berat sebelah dan itu sebagai langkah berhati-hati.

Lepas ini adakah Ifa sudi jadi rujukan artis lain yang mempunyai masalah yang sama?

Boleh apa salahnya, saya akan cadangkan mereka pada peguam yang bagus, kalau sesiapa ada masalah boleh jumpa saya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: