Saturday, October 3, 2009

14 NGO Islam selar SIS, JAG


Amidi (tengah) memegang laporan polis bersama 13 pemimpin NGO Islam Pahang yang meminta JAG dan SIS memohon maaf secara terbuka berhubung isu sebat ke atas model sambilan, Kartika di Kuantan semalam.


KUANTAN - Sebanyak 14 badan bukan kerajaan (NGO) Islam di Pahang semalam menyelar Kumpulan Tindakan Bersama untuk Persamaan Jantina (JAG) dan Sisters In Islam (SIS) berhubung kenyataan mereka yang menganggap hukuman ke atas model sambilan, Kartika Sari Dewi Shukarnor sebagai kejam.

Jurucakap NGO itu, Amidi Abdul Manan berkata, mereka meminta pihak terbabit menarik balik kenyataan itu dan memohon maaf secara terbuka kepada seluruh umat Islam di negara ini.

"Enakmen Pentadbiran Ugama dan Adat Resam Negeri Pahang 1982 (Pindaan 1987) adalah di bawah kuasa Mahkamah Syariah yang diperkenankan Sultan Pahang. Menghina undang-undang syariah bererti mereka juga menghina Sultan Pahang.

"Kita juga menuntut penganut agama lain tidak mencampuri dan mempertikaikan urusan agama Islam," katanya pada sidang akhbar di sini semalam.

Baru-baru ini, JAG dan SIS dalam laporan sebuah akhbar menyifatkan hukuman sebat ke atas Kartika sebagai kejam, mencabuli hak manusia antarabangsa dan menjatuhkan maruah seseorang.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: