U Mobile tawar pelan murah

Suatu ketika dahulu Internet jalur lebar berkelajuan tinggi dianggap satu bentuk kemewahan, namun akhir-akhir ia muncul sebagai prasarana penting seiring peningkatan taraf hidup dan merelisasikan hasrat kerajaan menguasai 60 peratus penembusan perkhidmatan jalur lebar seluruh negara.

Salah satu penyedia perkhidmatan mudah alih dan rangkaian telefon generasi ketiga berkembang menggunakan capaian Internet kelajuan tinggi dan video (3G) jenama tempatan, adalah U Mobile Sdn Bhd (U Mobile). U Mobile membawa evolusi baru dalam perkhidmatan jalur lebar kerana tawaran rangkaian terpantas pada harga terendah bagi pelan telefon pintar dan jalur lebar.

U Mobile ditubuhkan sejak 18 September 2007 dan pada awalnya hanya menawarkan panggilan kadar rata serendah RM0.90 bagi 30 saat dan kadar bajet untuk panggilan mengikut kadar tempatan (IDD) pada warga asing ke 26 negara .

Kesinambungan harga rendah U Mobile terus dikembangkan apabila menawarkan penyelesaian 3G untuk pasca bayar, prabayar dan jalur lebar di seluruh negara.

Di bawah pegangan saham utama U Telemedia Sdn Bhd pada Oktober 2010, U Mobile menjadi syarikat telekomunikasi negara pertama menawarkan rangkaian Internet terpantas apabila melancarkan sambungan rangkaian jalur lebar 42 mega bit sesaat (Mbps) akses peket berkelajuan tinggi (HSPA).

Terus memperkukuhkan lagi perniagaan, bermula awal 2011 U Mobile mencari kelainan, syarikat telekomunikasi itu menawarkan pelan lebih laju, fleksibel dan berpatutan.

Lancar pelbagai pelan pertama di pasaran

Ketua Pegawai Ekse­kutifnya, Dr Kaizad Heerjee, berkata, sepanjang 2011, U Mobile telah melancarkan beberapa pelan yang pertama di pasaran termasuk panggilan percuma dengan mana-mana numbor U Mobile lain tanpa had.

“Kami muncul sebagai penyedia pertama melancarkan jalur lebar dengan kelajuan terpantas 42Mbps, dan memperkenalkan kadar perayauan sifar dan caj kadar panggilan tempatan ke Singapura.

“U Mobile juga adalah satu-satunya syarikat telekomunikasi mengutamakan pelan pasca bayar berinovatif bersama perkhidmatan berkualiti dengan kadar berpatutan serendah RM28 sebulan bersama data, khidmat pesanan ringkas (SMS) dan panggilan percuma dalam satu pelan tunggal,” katanya.

Menurutnya, U Mobile berbangga dapat menawarkan perkhimatan terbaik kepada pengguna dalam tempoh setahun, sejajar sasaran menjadi peneraju dalam sektor data dan menyediakan kelajuan jalur lebar terpantas sehingga 100Mbps.

Giat tambah cawangan baru

Dr Kaizad berkata, ke arah peningkatan produktiviti perkhidmatan, Disember lalu, U Mobile melancarkan cawa­ngan baru di Seberang Jaya, Pulau Pinang, sekali gus merupakan cawa­ngan ke-11 di se­luruh Semenanjung Malaysia.

Kaizad berkata, pembukaan cawangan baru itu adalah bagi memudahkan pelanggan mendapatkan produk, selaian disediakan di lebih 22,000 cawangan seluruh negara menerusi wakil-wakil berdaftar seperti Cosway, 7 Eleven, RHB dan Singer.

“Kami akan terus me­ngembangkan rangkaian pengedaran dengan mengadakan kerjasama bersama peruncit dan pengedar pada masa akan datang.

“Kami merancang membuka beberapa cawangan baru di lokasi strategik agar produk mudah dicapai pelanggan,” katanya.

Selain liputan terbaik bagi panggilan dan SMS, U Mobile turut dikenali dengan pengalaman jalur lebar sehingga tiga dan empat kali ganda lebih laju berbanding liputan sedia ada dalam pasaran.

Walaupun liputan teknologi telefon tanpa wayar generasi kedua (2G) U Mobile masih tidak menyeluruh, namun, rangkaian 3G U Mobile tersedia secara meluas di 1,300 kawasan sekitar Lembah Klang, Johor Bahru, Pulau Pinang, Port Dickson dan Negeri Sembilan.

Liputan menyeluruh menjelang 2013

Katanya, bagi meningkatkan perkhidmatan rangkaian 3G, U Mobile bakal menyediakan perkhidmatan itu secara menyeluruh akhir 2012, diikuti Sabah dan Sarawak menjelang 2013.

Dr Kaizad berkata, bagi memperbaiki perkhidmatan, U Mobile telah menjalinkan bekerjasama dengan Maxis menerusi perkongsian 3G akses rangkaian radio (RAN) yang bakal membantu mengembangkan rangkaian kepada 4,000 stesen asas menjelang 2013.

Menurutnya, ke arah mancapai matlamat yang sama U Mobile juga menjalin kerjasama dengan ZTE, pembekal komponen telekomunikasi bagi kapasiti rangkaian jangka panjang (LTE) pada Oktober 2011 lalu.

U Mobile juga bakal melancarkan perkhidmatan itu pada 2013 selepas menerima kelulusan daripada kerajaan bagi memulakan operasi.

“Dengan keupayaan LTE itu nanti, pengguna mampu menikmati kepantasan perkhidmatan mudah alih luar biasa, berupaya mengubah cara berkomunikasi, berhibur dan mengumpul pengetahuan sejajar melahirkan masyarakat berilmu dan teknologi terkini,” katanya.

Tawar harga paling rendah

Ke arah menyaingi persaingan bersama syarikat telekomunikasi (Telco) terkemuka lain, U Mobile menawarkan pelan terbaik dalam pasaran dengan kadar paling murah serendah RM28 sebulan bagi pelanggan pasca bayar menggunakan Internet mudah alih berkelajuan tinggi bersama panggilan dan SMS percuma.

Tidak terkecuali, pelanggan jalur lebar ditawarkan penggunaan data lebih besar, kelajuan pantas dan tempoh tarikh luput paling lama bersama modem yang disewa de­ngan harga paling menarik serendah RM20 sebulan.

“Kami berusaha memastikan pengguna menerima perkhidmatan mampu milik terutama golongan lepasan graduan yang baru memulakan alam pekerjaan tanpa perlu dibebani bayaran bulanan yang mahal.

“Kami memahami situasi dan kehendak pelanggan. Justeru, pelan dengan kombinasi data dan suara paling rendah diperkenalkan agar pelanggan mampu menikmati perkhidmatan Internet dan pada masa sama mendapat panggilan suara dan SMS percuma,” katanya.

Jaminan tanpa caj tambahan

Menurut Dr Kaizad, bagi memastikan pengguna berpuas hati dengan kualiti perkhidmatan, U Mobile menawarkan jaminan pula­ngan wang dalam tempoh tujuh hari daripada tarikh pembelian tanpa sebarang caj tambahan.

“U Mobile komited memperkukuhkan perkhidmatan dan sentiasa memperkenalkan produk dengan pelan berinovatif selaras perkembangan sektor telekomunikasi perhubungan meliputi kadar membuat panggilan dan SMS serta Internet,” katanya untuk dimanfaat kepada pelanggan yang bakal cecah 2 juta tahun ini.