Friday, January 27, 2012

Tumpu kepada perubatan Islam


Ismail Kamus dan petugas Darussalam menyemak senarai rekod pesakit yang mendapat rawatan.


Selepas bersara daripada perkhidmatan kerajaan dan menubuhkan syarikat perkhidmatan umrah dan haji, Datuk Ismail Kamus menumpukan sepenuh masa kepada rawatan Islam.

Beliau memberi perkhidmatan itu di Persatuan Perubatan Islam Darussalam Malaysia atau Darussalam yang ditubuhkan pada tahun 2003.

Menurutnya, beliau mempelajari perubatan Islam daripada Prof. Datuk Dr. Haron Din sekitar tahun 1979 dan mula mengubat pada tahun 1986.

Katanya, pelbagai pengalaman dalam mengubat orang, sampai koyak baju pun ada.

"Penyakitnya pun banyak. Antaranya sihir, gangguan dan penyakit zahir, kedai-kedai yang disihir.

"Syarikat yang diganggu oleh makhluk halus dan ada juga kerja-kerja memasang cerucuk yang tidak boleh dilakukan kerana gangguan jin dan sebagainya," kata beliau.

Ismail berkata, ada juga sihir yang bertujuan memporak-perandakan rumah tangga sehingga suami isteri berpisah.

Katanya, Darussalam hanya menawarkan rawatan dan yang menyembuhkan adalah Allah.

Pengubatan Islam adalah suatu kaedah yang berasaskan wahyu Ilahi yang diturunkan melalui al-Quran dan sunnah.

Ia juga bertemakan amalan as- Salafussoleh, Ahlu Zikr dan pengalaman ahli pengubatan Islam yang muktabar.

"Sekarang sudah ramai anak murid yang boleh membantu. Saya hanya mengubat pada hari Selasa sahaja," ujarnya.

Menurut Ismail, mereka yang berminat mempelajari kaedah rawatan Islam perlu bersungguh-sungguh dan beramal dengan al-Quran dan zikir.

"Tetapi jangan pula berniat baca al-Quran dan berzikir supaya jin takut tetapi lakukan ibadat itu kerana Allah," jelasnya.

Menyedari betapa pentingnya kesinambungan ilmu perubatan Islam yang diamalkan selama ini, maka dihimpunkan semua golongan ilmu agama dan individu yang berminat menyertai kursus perubatan yang pertama kali diadakan oleh beliau pada Januari 2003.

Ia dihadiri 35 peserta bertempat di Taman Sri Gombak, Selangor. Kuliah kursus disampaikan sepenuhnya oleh Ismail.

Hasil kursus yang pertama itu lahirlah generasi pertama perawat Darusslam. Pada peringkat awal, seramai 13 perawat yang berjaya menerima Ijazah Perubatan Darussalam selepas menjalani latihan praktikal perubatan bersama Ismail pada 17 Julai 2003.

Kursus Darussalam kali kedua diadakan pada 27 dan 28 Februari 2005 di Taman Melawati, Selangor yang dihadiri oleh 83 peserta.

Daripada jumlah itu, 63 peserta berjaya memperolehi Ijazah Perubatan Darussalam.

Ismail berkata, kaedah pengubatan Islam adalah satu cabang usaha pesakit dalam mencari kesembuhan penyakit yang dialami.

Ia sebagai mana firman Allah SWT yang bermaksud: Dan Kami turunkan daripada al-Quran sesuatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang yang zalim selain kerugian. (al-Israk: 82)

Walaubagaimanapun, ia bukanlah bertujuan mengambil alih peranan rawatan moden. Malah ia juga bukan untuk rawatan penyakit yang berpunca daripada makhluk halus semata-mata.

Pengubatan Islam tidak boleh dicampur-aduk antara yang halal dan haram. Ia juga menolak secara keseluruhan kaedah yang berunsur syirik.

"Tambahan pula ia merupakan satu ibadah bagi setiap Mukmin yang mencari keredaan Allah SWT.

"Setiap Mukmin disuruh untuk berusaha mencari penawar bagi setiap penyakit yang dihidapi. Penyakit juga suatu penghapus dosa dan mati di dalamnya membawa hati yang sejahtera di sisi Allah SWT," katanya.

Ismail juga menunjukkan himpunan pelbagai keris, tangkal dan barang dalam rawatan perbomohan yang berunsur syirik.

"Barang-barang ini diserahkan untuk tujuan 'dibuang' oleh sebahagian besar pesakit yang mendapat rawatan di Darussalam," jelasnya.

Pada masa yang sama, beliau juga mengesyorkan umat Islam mengamalkan beberapa ayat dalam al-Quran sebagai pendinding daripada perbuatan syirik.

Katanya, sebelum tidur, amalkan membaca bismillah (21 kali), membaca tiga Qul (surah al-ikhlas, al-falaq dan an-nas) kemudian tiupkan pada tangan sehingga habis nafas dan sapukan pada seluruh badan (tiga kali).

"Disusuli dengan membaca ayat kursi, ayat 21 hingga 24 surah al-Hasyr dan empat ayat terakhir surah al-Mukminun," katanya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: