Samseng jalan raya kena cekup

KULIM - Seorang remaja lelaki 18 tahun ditahan Polis Cawangan Pencegahan Jenayah (CPJ) dari Balai Polis Kulim kerana menunggang motosikal dalam keadaan laju dan melulu di jalan kilang lama bersama beberapa penunggang motosikal lain kira-kira jam 4 pagi, semalam.

Sebelum ditahan, suspek sempat membuat aksi merbahaya dan beberapa penunggang motosikal lain melakukan aksi superman diatas motosikal masing-masing.

Terkejut dengan kehadiran polis, suspek dan tiga penunggang motosikal lain cuba melarikan diri tetapi dua dari mereka berjaya ditahan di hadapan Stadium Mini Keladi.

Dari pemeriksaan dijalankan terhadap suspek mendapati, dia tidak mempunyai lesen memandu yang sah selain cukai jalan motosikalnya tamat tempoh pada 2008.

Motosikal Honda 70 yang ditunggangnya juga diubah suai. Suspek dan motosikalnya dibawa ke Balai Trafik Kulim.

Ketua Trafik Kulim, Asisten Superintendan Ismail Ayob berkata, polis mengeluarkan pelbagai saman terhadap suspek terlibat antaranya tiada lesen memandu, tiada cukai jalan, tiada insurans dan tiada cermin sisi.

“Sehingga kini kemalangan maut dilaporkan yang berlaku sering melibatkan penunggang motosikal dan golongan remaja. Menunggang motosikal dengan laju atau melulu boleh mengakibatkan kemalangan dan kecederaan parah.

“Saya menasihatkan ibu bapa jangan sewenangnya membenarkan anak mereka menunggang motosikal. Sekiranya ditahan, polis akan mengeluarkan saman terhadap penunggang dan pemilik motosikal terlibat,” katanya.