Tuesday, January 31, 2012

'Lawak Ke, Der?' Bawa Pelawak Ke Pentas IB

Para pelawak akan membawakan beberapa karakter yang pernah dipopularkan mereka.

KUALA LUMPUR: Buat pertama kalinya, pentas Istana Budaya (IB) akan membawa penonton menyaksikan persembahan 'stand-up comedy' daripada barisan pelawak hebat, Lawak Ke, Der? bermula 3 hingga 12 Februari depan.

Persembahan yang dianjurkan oleh Istana Budaya dan NRG Enterprise Sdn Bhd itu akan memperlihatkan kehebatan peserta daripada pertandingan Maharaja Lawak Mega (MLM) iaitu Osbon (Mr.Os dan Abon), Boboi (Afdlin Shauki dan Harun Salim Bachik), Raja Lawak Mega (RLM) iaitu Jozan (Johan dan Zizan) serta Harith Iskander.

Ketua Pengarah Istana Budaya, Datuk Mohamed Juhari Shaarani berkata, idea persembahan 'stand-up comedy' itu timbul selepas rancangan pementasan tarian Thousand Hands yang sepatutnya dipentaskan pada tarikh berkenaan dibatalkan.

"Sebenarnya, saya dan Afdlin telah berbincang mengenai persembahan sebegini untuk dipentaskan di IB sejak dua tahun lalu.

"Kemudian, apabila Thousand Hands dibatalkan, pihak kami perlu mengisi kekosongan jadual itu supaya nama baik IB tidak terjejas, lantas kami terus memasukan Lawak Ke, Der? ke dalam slot aktiviti tahunan kami," katanya pada sidang akhbar Lawak Ke, Der? di Istana Budaya, di sini, Isnin.

Sepanjang dua jam persembahan, Lawak Ke, Der? yang diarahkan oleh Hans Isaac itu akan diadakan selama enam hari, dimulakan dengan persembahan Osbon iaitu pada 3 dan 10 Februari depan, diikuti Jozan (4, 5, 11 & 12 Februari) manakala Boboi, Harith Iskandar dan Nabil akan tampil pada setiap hari.

Harith Iskander

Sementara itu, beritahu Afdlin, Boboi akan mempersembahkan karakter yang pernah dibawa dalam MLM seperti 'Boboyot', 'Datin Maimon' dan 'Gegirl' sebagai penampilan istimewa.

Begitu juga dengan Osbon dan Jozan, masing-masing akan membawakan beberapa karakter yang pernah dipopularkan mereka.

Dalam pada itu, bagi memantapkan kualiti persembahan, Jozan turut mengkaji mengenai penggunaan bahasa yang sesuai memandangkan aksi mereka semestinya akan ditonton oleh pelbagai golongan umur.

"Dalam persembahan Jozan nanti, bahasa yang mempunyai dua maksud atau kasar tidak akan digunakan supaya penonton cilik sehinggalah ke dewasa dapat memahami persembahan lawak kami.

"Malah, kami telah mempersiapkan diri dengan ke Dewan Bahasa Dan Pustaka (DBP) untuk meminta pandangan mengenai penggunaan perkataan yang sesuai dan pada masa sama turut menjalankan latihan di sana," kata Johan.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: