Tuesday, January 31, 2012

‘The Grey’ Ungguli Carta Kutipan Pecah Panggung

Liam Neeson dalam filem The Grey.

LOS ANGELES: Filem lakonan Liam Neeson, The Grey berkisar tentang mangsa kapal terbang terhempas yang berdepan ancaman serigala, mengungguli carta kutipan pecah panggung di Amerika Syarikat Utara pada hujung minggu lalu selepas mengutip RM59.9 juta (USD19.7 juta) pada minggu pembukaan filem itu.

Menurut rekod wakil pemamer di sini, Isnin, kutipan itu sekali gus menepis Underworld 4: Awakening ke tangga kedua dengan RM37.7 juta (USD12.4 juta).

One For the Money yang mengutip RM35 juta (USD11.5 juta) pula menduduki tempat ketiga dan diikuti filem komedi lakonan Katherine Heigl Red Tails di tangga keempat dengan kutipan sebanyak RM31.6 juta (USD10.4 juta).

Filem ngeri Man on a Ledge pula berada di tangga kelima dengan kutipan RM24.4 juta (USD8 juta) pada minggu pembukaan filem itu.

Menyusul di tangga keenam adalah filem tentang impak tragedi 9/11 ke atas sebuah keluarga lakonan Sandra Bullock dan Tom Hanks berjudul Extremely Loud and Incredibly Close dengan kutipan RM21.4 juta (USD7 juta).

Filem aksi lakonan Mark Wahlberg Contraband pula berada di kedudukan ketujuh carta dengan kutipan RM20.4 juta (USD6.7 juta).

Sementara filem genre drama lakonan George Clooney, The Descendants menduduki di tangga kelapan dengan RM19.5 juta (USD6.4 juta) selepas menyaksikan peningkatan pada jualan tiket sehingga hujung minggu lalu.

Dalam pada itu filem 3D Beauty and The Beast berada di tangga kesembilan dengan kutipan RM16.1 juta (USD5.3 juta) .

Tangga kesepuluh carta diduduki oleh filem aksi Haywire selepas mengutip RM12.2 juta (USD4 juta), kata rekod tersebut.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: