Tuesday, January 31, 2012

Bapa bunuh anak dihukum penjara


Mohammad Shafia (dua dari kanan) Tooba (tengah) dan anak mereka Hamed (dua dari kiri) diiringi ke sebuah mahkamah di Kingston, Ontario pada Sabtu lalu.


ONTARIO, Kanada - Tiga beranak dari satu keluarga Kanada berketurunan Afghanistan kelmarin didapati bersalah dan dihukum penjara seumur hidup kerana membunuh tiga orang serta seorang wanita yang mempunyai kaitan kekeluargaan.

Juri mahkamah di Kingston, Ontario telah mendapati ketiga-tiga tertuduh iaitu Mohammad Shafia, isterinya, Tooba Mohammad Yahya dan anak sulung mereka, Hamed Mohammad Shafia bersalah atas empat pertuduhan membunuh.

Mangsa-mangsa yang dibunuh adalah tiga adik Hamed dan seorang wanita, iaitu isteri pertama Mohammad Shafia.

"Adalah sukar untuk memutuskan keputusan kes jenayah yang lebih hina, lebih kejam," kata Hakim Robert Maranger kepada pemberita selepas perbicaraan itu seperti yang disiarkan media Kanada.

Menurut Maranger, tiada sebab yang yang kukuh di sebalik pembunuhan kejam ini dan paling memalukan adalah empat mangsa benar-benar tidak bersalah.

Sepanjang perbicaraan selama tiga bulan, mahkamah mendengar keterangan yang berulang-ulang bahawa ketiga-tiga beradik itu sering bertengkar dengan bapa mereka dalam banyak isu.

Salah seorang mangsa telah mempunyai teman lelaki dan mencari perlindungan di tempat perlindungan wanita, manakala seorang lagi telah dihantar pulang dari sekolah kerana memakai pakaian yang terlalu mendedahkan.

Mereka dianggap mencemarkan maruah keluarga kerana tidak mempedulikan disiplin keluarga tentang pakaian, temu janji dengan lelaki, bersosial dan menggunakan Internet.

Tiga saudara perempuan itu ditemui mati lemas dalam terusan yang berkunci bersama seorang lagi wanita itu yang ditemui pada 30 Jun 2009 di dalam sebuah kereta.

Ketiga-tiga perempuan yang berbalah dengan bapa mereka itu ialah, Zainab, 19, Sahar 17, dan Geeti, 13.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: