Wednesday, December 15, 2010

Fibromyalgia sakit tiada punca


Pengamal perubatan masih belum dapat diagnosis yang tepat mengenai Fibromyalgia. – Gambar hiasan


SAKIT ini hanya pada fikiran awak saja, jangan kisah sangat,” kata seorang doktor kepada Mary Gaspar, 54, yang berjumpa dengannya kerana rasa sakit yang berterusan.

Mary bertugas di sebuah bank sebelum mengalami rasa sakit itu sejak 2005, yang puncanya tidak diketahui.

“Lama kemudian, baru saya diberitahu yang saya menghidap Fibromyalgia atau ringkasnya FM. Ini menyebabkan saya kemurungan.

“Saya tidak dapat berjalan, tidak dapat tidur. Semua ini menyebabkan saya menangis siang dan malam,” jelas Mary.

Pakar Perunding Anestesiologi di Hospital Selayang, Dr. Mary Suma Cardosa berkata, sebenarnya rasa sakit mereka itu memang benar. Namun, dengan bantuan ia dapat diuruskan.

Dia yang juga bakal Presiden Persatuan Perubatan Malaysia (MMA) berkata demikian ketika mengumumkan hasil Tinjauan Kesedaran, Kebimbangan dan Trend Fibromyalgia di Asia Tenggara (SEAFACTS), baru-baru ini.

Sidang akhbar itu dianjurkan oleh Pfizer Inc. dan ia membantu membuka mata banyak pihak yang masih tidak sedar akan penyakit ini.

Apa yang menyebabkan Fibromyalgia atau sindrom FM ini?

Profesor Ramani Vijayan, Presiden Persatuan Malaysia Bagi Kajian Kesakitan, berkata, “Tiada kata putus saintifik akan punca penyakit ini. Ia boleh berlaku pada individu dengan kepincangan tertentu. Ia juga mungkin berpunca daripada faktor biologi seperti genetik, usia, trauma, jantina atau kecederaan pada tisu.

“Kemurungan, rasa cemas, kepercayaan seseorang akan rasa sakit dan strategi menahan sakit turut sama penting.

“Dua hingga lima peratus daripada orang terjejas kerana rasa sakit kronik ini. Ia biasa berlaku di kalangan wanita berusia lingkungan usia muda hingga pertengahan. Ia dicirikan oleh kesakitan otot skeletal dan rasa lembut di bahagian atas, bawah, kiri dan kanan tubuh,” tambah Ramani.

Katanya, mereka yang menghidap FM sebenarnya mengalami kecacatan signifikan dan kualiti kehidupan yang lebih rendah.

Kumpulan usia yang paling terdedah kepada masalah ini ialah mereka yang berusia antara 30 dan 65 tahun.

Simptom Fibromyalgia ialah kekakuan, kejang otot, kelesuan dan kemurungan.

Bagaimanapun, sehingga kini masih belum ada kes FM yang direkodkan dalam kalangan kanak-kanak dan mereka di bawah usia 20 tahun.

Sementara itu kata Dr. Mary Cardosa, menurut keputusan kajian, satu daripada lima pesakit FM di Malaysia mendapati kualiti kehidupan mereka telah merosot selain tidak dapat meneruskan pelbagai kegiatan.

“Tiga suku daripada pengamal perubatan am dan hampir kesemua doktor pakar yang ditinjau bersetuju bahawa fibromyalgia masih kurang difahami oleh pakar perubatan,” katanya.

Kebanyakan pesakit FM terpaksa menunggu antara 3.3 dan 15.4 bulan, bersama purata pertemuan dengan dua orang pakar perubatan sebelum mendapat diagnosis yang tepat.

Pesakit yang mengalami FM bergantung sepenuhnya kepada ubat-ubatan sehingga mereka berasa lebih sihat atau mampu belajar menguruskan penyakit ini.

Malangnya, tiada ujian makmal yang boleh didapati untuk mendiagnosis simptom FM. Lebih kurang 40 juta orang di seluruh dunia mengalami sakit kronik ini.

“Sejumlah 506 orang mengambil bahagian dalam kajian ini di Asia Tenggara. Sejumlah 941 pakar perubatan juga ditanya mengenai kefahaman mereka tentang Fibromyalgia. Hasil tinjauan ini membuktikan penyakit ini kurang difahami oleh banyak pihak.

“Kajian juga menunjukkan penghidap penyakit juga mengalami masalah lain dalam kehidupan mereka seperti masalah kewangan, termasuk kurang kemampuan untuk bekerja,” katanya.

Setakat ini, Pregabalin merupakan ubat preskripsi pertama yang yang menerima kelulusan FDA Amerika Syarikat bagi Fibromyalgia. Ubat ini berkesan, ia mengurangkan simptom kesakitan, gangguan tidur dan keletihan.

Buat masa ini tiada jalan singkat untuk mengatasi kesakitan yang dialami oleh mereka yang menghidap FM. Ubat-ubatan sahaja tidak akan menghilangkan rasa sakit yang meruncing itu tetapi akan melegakannya apabila ia diambil bersama sesi senaman selepas mempunyai pengetahuan yang secukupnya tentang penyakit ini.

“Selain itu, kumpulan sokongan FM juga merupakan satu lagi pilihan untuk mempercepat faktor ketahui penyakit anda. Memaklumkan para pesakit dan anggota keluarga mereka akan hipersensitiviti terhadap rasa sakit oleh mereka dengan FM, adalah penting. Ia akan membantu pesakit berasa lebih lega dan juga mencuba penawar lain,” demikian syor Dr. Mary.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: