Monday, November 8, 2010

Penduduk Haiti bersih lumpur taufan Tomas


GAMBAR menunjukkan kawasan kemusnahan akibat taufan Tomas di Haiti yang dirakamkan oleh sebuah pesawat peninjau tentera udara Amerika Syarikat (AS) kelmarin.


PORT-AU-PRINCE - Penduduk di Pulau Haiti membersihkan lumpur di kem-kem perlindungan semalam selepas taufan Tomas mengganas.

Kerja-kerja pembersihan dilakukan semasa berlakunya wabak kolera yang telah menyebabkan lebih 500 orang terbunuh setakat ini.

Wabak itu merebak akibat pencemaran di Sungai Artibonite yang melimpah akibat taufan Tomas yang melanda kawasan perumahan miskin pada Jumaat lalu.

Seorang pegawai dengan sebuah pertubuhan bantuan kemanusiaan Perancis, Marianna Franco berkata, air yang melimpah dari sungai itu membawa berita buruk kerana ia telah terjejas akibat kolera.

Sebelum ini, Haiti dilanda gempa bumi pada Januari lalu menyebabkan 250,000 orang terbunuh.

Seorang anggota pertubuhan Palang Merah Antarabangsa, Andrea Koppel berkata, taufan Tomas tidak membawa kemusnahan besar.

"Kebanyakan khemah (kem perlindungan mangsa gempa bumi) yang kita lihat tidak musnah," katanya.

Khemah kanvas dan kain tarpal yang didiami ratusan ribu mangsa gempa bumi berdiri kukuh disebabakan kerja-kerja persediaan awal dilakukan untuk menghadapi taufan itu.

Antara persediaan yang dilakukan itu ialah menggali parit dan meletakkan penghadang guni pasir.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: