Monday, November 8, 2010

Obama akui perlu membuat pembetulan


OBAMA dan isterinya menari bersama-sama pelajar sebuah sekolah tinggi di Mumbai semalam.


MUMBAI - Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama semalam mengakui bahawa pentadbirannya memerlukan satu pembetulan di pertengahan penggal pemerintahannya selepas Parti Demokrat yang dianggotainya hilang majoriti di Dewan Perwakilan dalam pilihan raya separuh penggal baru-baru ini.

Obama membuat kenyataan itu dalam satu pertemuan di sebuah dewan dengan pelajar-pelajar di sebuah kolej di Mumbai mengenai implikasi pilihan raya tersebut.

Dalam pilihan raya itu, Parti Republikan menguasai Dewan Perwakilan manakala majoriti Parti Demokrat dianggotai Obama berkurangan di Dewan Senat.

"Orang ramai kecewa. Salah satu perkara indah mengenai demokrasi ialah apabila mereka tidak gembira, mereka menggunakan hak mereka, kewajipan dan tugas untuk menyuarakan ketakgembiraan.

"Ia memerlukan saya untuk melakukan beberapa pembetulan di pertengahan perjalanan dan perubahan," kata Obama di pekarangan Kolej St Xavier di sini.

Bagaimanapun, dia berikrar untuk berpegang kepada keyakinan dan idea akan dapat menggerakkan Amerika ke hadapan termasuk pelaburan dalam bidang pendidikan, temaga bersih dan infrastruktur.

Presiden itu berikrar akan berbual dengan pemimpin Parti Republikan mengenai perubahan arah haluan dan berharap terdapat ruang persetujuan walaupun terdapat tanda-tanda perbalahan dengan Parti Republikan di Washington.

Sementara itu, Obama dan isterinya turut menari dengan pelajar-pelajar di sebuah sekolah bagi meraikan Hari Deepavali.

Presiden AS itu berada di India dalam lawatan selama tiga hari sebelum berkunjung ke Indonesia, Korea Selatan dan Jepun.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: