Friday, October 22, 2010

Loque Bernafas Semula Selepas Butterfingers

Loque (dua dari kanan) bersama-sama anggota Monoloque.

PETALING JAYA: Penyanyi dan gitaris Loque atau nama sebenarnya Khairil Ridzwan Annwar, 32, lebih yakin dengan kumpulan muzik barunya, Monoloque setelah nama Butterfingers lupus dari industri seni muzik ini.

Biarpun nama itu sudah tiada lagi, namun mungkin ada yang tidak sedar, ahli kumpulan Monoloque masih mengekalkan anggota Butterfingers yang lama kecuali vokalisnya, Emmet yang telah berhijrah ke Kanada.

Sekadar nama band itu sahaja yang ditukarkan daripada Butterfingers kepada Monoloque. sana.

Selain Loque, Monoloque turut dianggotai oleh Mohd Fakharudin Mohd Bahar (Kadak), 32, Noor Haffizal Rashid (Loco), 36, dan Adam Shahrir Omar (Adam “senyap”), 29.

Mereka juga menambah seorang anggota baru iaitu Iju “gagak hitam” atau nama sebenarnya Izwan Omar, 30, yang bertindak selaku gitaris pertama band tersebut.

Selepas ketiadaan Emmet, Monoloque tampil dengan jenama dan nafas yang baru.

“Kami juga tampil dengan genre yang berlainan menggabungkan elemen rock, pop, elektronik, nusantara, keroncong, klasik Melayu dan klasik Barat.

“Lagu ciptaan saya juga lebih bersifat eksperimental. Sekarang ini, saya banyak menghasilkan lirik lagu yang mudah difahami berbanding tersirat,” katanya kepada mStar Online.

Kini, lagu ciptaan Loque berjudul Kekanda Adinda nyanyian Loque bersama-sama Atilia sering diputarkan di radio.

Selain itu, dia juga menantikan kemunculan lagu keduanya, Ilusi yang pernah dijadikan runut bunyi sebuah drama bersiri.

“Kami sedang menyiapkan album berjudul Hikayat Halimunan Abad Ke-21 yang mempunyai enam buah lagu. Selain lagu Kekanda Adinda dan Ilusi, lagu Halimunan Abad Ke-21 dan Tiada Kata Secantik Bahasa akan dimuatkan dalam album ini,” katanya lagi.

Dalam perkembangan lain, Loque turut terlibat dengan kempen Di Mana Kan Ku Cari Ganti sebagai penghormatan untuk Allahyarham Tan Sri P Ramlee yang diilhamkan oleh Astro.

Dalam kempen tersebut, Loque menyanyikan lagu Tiada Kata Secantik Bahasa.

Selain itu, dia akan membuat persembahan bersama band API yang turut dianggotainya, Azlan & The Typewriter, Noh (Hujan), AJ (Pop Shuvit), Din (Estranged) dan Imran (One Buck Shot), pada Festival Filem Malaysia (FFM) ke-23 di Pusat Konvensyen Shah Alam (SACC) Ahad ini.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: