Thursday, October 28, 2010

Harimau pupus 12 tahun lagi?


SELEPAS tiga sub spesies harimau iaitu Bali, Jawa dan Caspian telah pupus, kini hanya terdapat sekitar 3,200 ekor harimau daripada enam sub spesies lain.


SUKAR membayangkan spesies haiwan yang dipanggil Pak Belang dek kerangka badannya yang tegap dan berbelang akan pupus daripada muka bumi ini.

Walaupun pahit untuk ditelan tetapi itulah hakikat yang perlu ditelan semua pihak apabila Dana Hidupan Liar Sedunia (WWF) menjangkakan hidupan liar tersebut akan pupus dalam masa 12 tahun lagi jika tiada inisiatif pemuliharaan dilakukan dengan segera.

"Senario buruk adalah harimau boleh menjadi pupus apabila tahun harimau mengikut kalendar Lunar tiba dalam masa 12 tahun lagi," kata Ketua Program Pemuliharaan Alam Antarabangsa, Ola Jennersten pada WWF Sweden.

Organisasi berkenaan sedang giat melakukan kempen global pemuliharaan harimau dalam usaha melipat ganda jumlah haiwan berkenaan sebelum tahun 2022.


MAMPUKAH kita mewariskan haiwan ini kepada anak cucu kita pada masa depan?


Sejak 70 tahun lalu, tiga sub spesies harimau iaitu Bali, Jawa dan Caspian sudah pun pupus, manakala enam lagi sub spesies yang masih kekal sehingga hari ini adalah Amur, Benggala, Indochina, Malaya, China Selatan dan Sumatra.

Bagaimanapun, keenam-enam sub spesies tersebut berkemungkinan akan mengikuti jejak langkah tiga spesies yang sudah pupus sebelum ini jika sesuatu tidak dilakukan dalam pemuliharaan terhadap hidupan liar itu.

Sejak seabad lalu, WWF berkata, pemburuan haram, pengecutan habitat dan perdagangan bahagian harimau yang digunakan untuk ubatan tradisional memberi kesan mendalam terhadap hidupan liar itu.

Mengikut perangkaan, jumlah harimau seluruh dunia menurun sebanyak 97 peratus dan terdapat kira-kira 3,200 hidupan liar berkenaan pada hari ini.


PERDAGANGAN organ harimau antara faktor kepupusan haiwan itu.


"Walaupun angka-angka tersebut dilihat agak suram, keadaan sekarang adalah lebih baik berbanding sebelum ini. Ia penuh dengan harapan untuk menyelamatkan harimau-harimau ini," kata Jennersten.

Jennersten memuji satu inisiatif politik 13 negeri harimau (tiger states) dan badan-badan lain yang akan mengadakan persidangan di Rusia pada 21 hingga 24 November ini sebagai langkah menghentikan kemungkinan kepupusan spesies harimau itu.

"Ini akan tercapai melalui penambahan penglibatan politik, tumpuan pada landskap harimau yang mempunyai peluang besar dalam pengekalan jangka panjang harimau dan peningkatan kawalan perdagangan organ harimau," katanya.

Perdana Menteri Rusia, Vladimir Putin yang merupakan seorang pencinta alam semula jadi dan pernah mencium hidupan liar seperti harimau di hadapan umum dijangk menghadiri persidangan yang akan diadakan di Saint Petersburg, Rusia itu nanti.


WWF berjaya merakamkan kelibat seekor harimau Sumatra di Bukit Batabuh, Indonesia Mei lalu.


Menurut WWF, sebanyak 1,800 harimau kini boleh dilihat di India, Nepal, Bhutan dan Bangladesh. Di Sumatera, Indonesia pula terdapat 450 ekor manakala 400 berada di Malaysia.

Sebanyak 350 ekor lagi harimau itu berada di sekitar Asia Tenggara dan 450 hidup berada di Rusia.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: