Saturday, July 20, 2013

Kemeriahan Fiesta de San Fermin



SELAMA sembilan hari, bandar Pamplona berubah wajah dengan pelbagai aktiviti dan persembahan hiburan tanpa henti.


SETIAP tahun bermula dari 6 hingga 14 Julai, bandar raya lama Pamplona yang terletak di utara Sepanyol akan berubah wajah. Selama sembilan hari, seluruh bandar raya itu sesak dengan kehadiran ribuan manusia bagi meraikan sambutan Fiesta de San Fermin.
Menjelang tengah hari 6 Julai, puluhan mercun roket dilepaskan di hadapan Dewan Perbandaran Ayuntamiento.
Dikenali sebagai chupinazo, ia merupakan simbolik kepada pembukaan festival itu yang dimulakan sejak tahun 1591.
Terdapat pelbagai aktiviti disajikan kepada pengunjung, antaranya gerai jualan, persembahan hiburan dan kebudayaan yang berlangsung tanpa henti, 24 jam sehari.
Namun yang paling ditunggu-tunggu ialah acara larian lembu yang diadakan di Santo Domingo.
Pada acara itu, ratusan peserta berpakaian merah dan putih membanjiri kawasan lapang di situ sambil menunggu isyarat pintu pagar kandang lembu dibuka.
Sebaik sahaja isyarat dibunyikan, mereka akan berlari di hadapan sekawan lembu melalui lorong-lorong kecil di sekitar bandar raya itu membabitkan jarak sejauh 825 meter.
Biarpun tampak menyeronokkan, ia sebenarnya berisiko tinggi. Lebih-lebih lagi jika dirempuh lembu jantan yang besar dan ganas, pasti mengundang kecederaan parah malah kematian.
Selain larian lembu, pengunjung juga bakal terhibur menyaksikan persembahan laga lembu. Saksikan pertembungan satu lawan satu antara lelaki matador dengan lembu-lembu yang sedang naik minyak.
Biarpun sering dikritik oleh para pencinta haiwan di seluruh dunia, tradisi itu sukar dihentikan kerana ia sudah sebati dalam budaya masyarakat Sepanyol.
Festival itu mencapai kemuncak menjelang tengah malam 14 Julai apabila pengunjung berarak ke Dataran Dewan Perbandaran sambil membawa lilin dan menyanyikan lagu Pobre de mi.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: