Monday, October 22, 2012

Mimpi jadi nyata

Ahmad Safari Tauran dan Zurida Hashim berhasrat menjadikan taska mereka model yang mengamalkan konsep pemakanan sihat dalam penjagaan anak-anak.
ALLAH SWT menciptakan keindahan dalam hidup dan salah satu daripadanya ialah kehadiran anak-anak kecil sebagai penghibur. Tidak sempurna rasanya kehidupan tanpa kehadiran anak-anak yang diibaratkan di dalam doa, sebagai qurratu 'ain (cahaya mata).
Demikianlah, maka manusia walaupun seorang lelaki, tetap sering mendambakan anak-anak sebagai penyeri. Allah SWT berfirman yang maksudnya: Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingininya, iaitu wanita, anak-anak dan harta-benda yang banyak. (ali Imran: 14)
Saya lalu menebak rasa kecintaan itu pada sosok seorang lelaki. Pada dirinya yang juga merupakan bapa kepada tiga orang anak, subur dengan rasa kasih sesama anak kecil yang lain. Tidak siapa menyangka, beliau yang merupakan seorang lulusan universiti, punya pengalaman kerja yang agak lama, akhirnya meladeni hidup dengan anak-anak kecil, sekali gus menjadi sumber rezekinya.
Ayuh kita semak kisah bagaimana Lembaga Zakat Selangor (LZS) membantu perjalanan dan tatih kehidupan Ahmad Safari Tauran, 39, bersama pasangannya, Zurida Hashim, 28, dalam mewarnai sebuah pendidikan awal kanak-kanak di Tadika Bestari Ceria, Bandar Baru Bangi, Selangor.
"Saya dahulu bekerja di sebuah syarikat televisyen swasta terkenal di Malaysia. Memegang ijazah Kejuruteraan Elektrik dari Universiti Teknologi Mara (UiTM), siapa sangka saya akan menempuh kehidupan seperti hari ini.
"Tamat sahaja belajar pada 2000, saya langsung diterima bekerja di stesen televisyen berkenaan. Sehinggalah pada 2008, saya ditimpa kecelakaan jalan raya. Sebuah kenderaan melanggar saya semasa pulang ke rumah di Batu Caves, Selangor. Kemalangan itulah yang merubah segala-galanya," kata Safari meluahkan serelung memori silam yang kelihatannya bergulung-gulung menanti masa dilepaskan.
Tambah Safari, sejak kemalangan itu, dia tidak lagi boleh bekerja. Namun begitu, dia bersyukur kerana syarikat tempatnya bekerja masih memberikan gaji selama setahun, walaupun tanpa kehadirannya ke pejabat.
Selepas 2009, statusnya masih seorang kakitangan, tetapi Safari perlu memohon kepada Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) kerana pihak majikan tidak dapat menanggung gajinya.
Safari memberitahu, dia perlu menunggu agak lama di samping perlu menyediakan pelbagai dokumen perubatan. Hampir lapan bulan, barulah dia menerima bayaran dari Perkeso secara bulanan.
"Satu hari, saya dan isteri mengunjungi seorang kenalan yang terlantar sakit di Hospital Selayang. Semasa itulah saya berjumpa dengan seorang kenalan lain dan beliau menyarankan agar saya cuba memohon bantuan zakat. Ceritanya, saya perlu melalui suatu pembedahan yang menelan belanja agak besar, iaitu RM6,500. Manalah saya ada duit, jadi apabila disarankan berjumpa LZS, saya percaya LZS mampu membantu saya.
"Saya harus menjalani empat kali pembedahan, khususnya di kaki ini yang masih tidak mampu diluruskan. Ternyata telahan saya tepat, LZS bukan sekadar membantu kos pembedahan bahkan turut menilai lain-lain keperluan. Saya turut menerima bantuan wang selama enam bulan pertama," akui Safari.
Melihat kepada keadaan taska yang tersusun rapi, kemas tetapi tetap ceria dengan wajah mulus anak-anak, saya cuba mengorek rahsia, bagaimana idea memulakan taska tercipta, apatah lagi beliau seorang pria?
"Isteri saya memang seorang yang berpengalaman luas dalam dunia pendidikan kanak-kanak. Sebelum ini, semasa kami tinggal di Batu Caves, Selangor isteri saya adalah penyelia taska. Apabila saya sendiri sudah tidak mampu bekerja, maka saya mencadangkan kepada isteri agar cuba membuka taska sendiri.
"Lagi pula, berdasarkan pengalaman berurusan dengan LZS, maka saya yakin yang LZS pasti akan mempertimbangkan permohonan kami," kata Safari.
Ternyata tepat sekali tekaan Safari, LZS telah menyalurkan dana permulaan sebanyak RM19,000.00 pada 2011 bagi memulakan taska di Bandar Baru Bangi, Selangor.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: