Tuesday, January 3, 2012

Nur Amalina Che Bakri, Remaja Cemerlang 17A1 Kini Dah Berubah? Gambar Amalina Mula Tersebar Luas!!

image

Bagi kami kalau individu tersebut bernama Ali Bin Abu (bukan nama sebenar) ataupun artis Malaysia, kami tidak ambil pusing sangat. Tetapi jika namanya Nur Amalina Che Bakri satu nama yang pernah menggemparkan negara satu ketika dahulu di mana beliau berjaya memperolehi 17 A1 semasa keputusan SPM 2004, bagi kami ia harus diberikan perhatian.

Sehinggakan selepas itu, “fenomena Nur Amalina” terus-menerus menyelubungi kalangan adik-adik kita yang bakal menduduki peperiksaan SPM setiap tahun. Kalau ditanya kepada mereka, ramai yang akan menjawab :

  • Saya nak jadi macam akak Nur Amalina
  • Saya nak berjaya macam akak Nur Amalina
image

Sampai begitu sekali. Lagi satu, kalau Nur Amalina Che Bakri berpakaian tidak senonoh daripada mula, kami kurang ambil pusing. Tetapi berlainan apa yang kita lihat sekarang ini. Mungkin inilah yang dinamakan kejutan budaya?

Isu pelajar-pelajar yang berjaya terbang ke negara orang untuk menuntut ilmu ke peringkat yang lebih tinggi setiap tahun, bagi kami tidak boleh dipandang ringan. Sejarah sudah membuktikan daripada kalangan ini ramai yang akhirnya :

  • Positifnya : Pulang semula ke Malaysia dan terus menabur bakti kepada negara (cemerlang daripada segi ilmu & sahsiahnya) atau……
  • Negatifnya : Hanyut bersama-sama dengan kebebasan yang mula “mereka” perolehi sejak berada di negara orang.(Ini yang kita patut elakkan)

Gambar Nur Amalina Che Bakri : Akaun Facebook Amalina Telah Ditutup

image

Kami yakin pasti akan ada yang mengatakan :

“Ala…baru tak pakai tudung, buka sini sikit sana sikit”. Takkan itupun nak dihebohkan.

Okey…..Pertama apa yang kami nak katakan di sini Nur Amalina Che Bakri hanyalah satu contoh sahaja. Persoalan yang cuba kami tampilkan di sini, adakah kita mahu melihat keadaan menjadi lebih teruk, baru kita semua mula mahu nak melatah? Contoh? Lihat apa yang terjadi adik Ariff Alfian dan …………………..? Erm…..Dah terlambat dah.

Disebabkan beliau rakyat Malaysia, mempunyai kebolehan tersendiri, berpenampilan bersih pada mulanya dan paling pentingnya kami sayangkan beliau, itulah antara sebab kami menegur beliau. Kami menegur bererti kami sayangkan beliau (Nur Amalina) “ibarat permata bagi negara”.

Apatah lagi ada kalangan adik-adik kita selepas ini akan berangkat ke luar negara bagi melanjut pengajian ke peringkat lebih tinggi. Nasihat kami supaya adik-adik kita ini supaya pandai menjaga diri & elakkan diri daripada terkena ‘kejutan budaya” juga.

image

Kejutan budaya tidak mengenal mangsa. Baik penuntut di Malaysia mahupun penuntut Malaysia di luar negara sana. Kalau anda tidak kuat & pandai menjaga diri, anda akan hanyut. Lebih-lebih lagi adik-adik yang baru nak mengenal apa itu erti “kebebasan”.

Gambar Nur Amalina Che Bakri Telah Dibuang Di Facebook

image

P/S : Kami tidak berharap banyak, cukup sekadar Nur Amalina Che Bakri berfikir sejenak apa yang beliau lakukan & kami doakan juga beliau berjaya di sana.

PP/S : Untuk renungan buat kami dan kepada semua, belajar tinggi-tinggi & genius belum tentu dapat menjamin EQ & SQ berjalan seiring dengan tahap pendidikan yang ber’IQ’ tinggi. Tetapi….

PPP/S : Tetapi jika anda jaga iman di ceruk mana sekalipun Insyaallah, kejayaan yang akan “terus mengiringi & mengejar anda”.

171 comments:

  1. biasa r...dunia skrg mcm2 dh jadi..tp kira ok la dpt mat salleh..hehe..so kita doa jew yg terbaik wt dy...!

    ReplyDelete
    Replies
    1. bangsat punya perempuan!!!!!!!! menjatuhkan maruah melayu jer.....elok mampos lg bagus!!! bila dah pandai belagak mcm pelacur....

      Delete
    2. kite patuut doakan agr terbuka hati dier utk berubah...bukan caci maki ....rakyat m'sia jg tu,org melayu,Islam..Allah tu mmbuka pintu langit seluas2nyer bg yg mahu taubat dan berubah...siapa kite nk hukum dn adili dier...tu semua kerja ,urusan A
      Allah!

      Delete
    3. pada saya..walaupun amalina dah change dan nampak lagi teruk dpd yang dulu..LEBIH TERUK lagi orang yang nak berdakwah tpi x kena bahasa..klu ya pun terlalu geram x spatutnya keluarkan kata-kata melampau..jangan pandai-pandai gelarkan orang pelacur..belum tentu diri sendiri baik..iman dan amal kita x tahu sampai mana pun dah nak maki-maki orang..nanti Allah bagi balasan lagi teruk kepada kita..baru tahu!!!

      Delete
    4. betull...betull..betull

      Delete
    5. Amalina sebelom dia score 17A1 pon mmg dia dress up mcmtuh. Family dia pon tau semua tuh. Cuma penampilan dia di depan media aja bertudung. Korang semua terima lah dia mcmtuh. Dia jadi diri dia yg sebenar. Daripada kita caci amalina..kutuk amalina..apa yg kita dapat? Kita dapat dosa free aja mengata kt org.

      Delete
    6. ala.. ok la tu.. teringin nak tiru macam Mizz Nina la tu.. sudahlah kita nasihat dan doakan biar anak-anak melayu jauhkan dari kemurkaan Allah.

      Delete
    7. Just let her be what she want to be la...don`t judge him ...we are all the same ...mistake is part of human life...

      Delete
  2. dia masih muda...bagi can lah kat dia...nanti balik malaysia segala tudung dia boleh pakai! itu bukan boyfren mat saleh kot...sekadar bergambar sesama kawan aje... jangan terlalu cepat judge people dan tuduh bukan2!

    ReplyDelete
    Replies
    1. oii xder msenye nk bg can2...msti ang ni cam die gk kan??

      Delete
    2. kawan??bergambar sambil berpeluk??
      ko buta ker?
      cbe tengok gambar tue..ko nak suh aku judge ngn elok??!!
      islam ajar boleh peluk ker kalo bukan muhrim???
      mana otak ko?
      lahabau.!

      Delete
    3. nak membetulkan org tapi sendiri pon cakap maki-maki, bahasa mana beb??

      Delete
  3. ku mendoakan orang yang suka memfitnah mati cepat semoga kurang dosa di tanggungnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah terang2...nak juga tegakkan benang basah
      luiiiii...fikirlah sendiri

      Delete
    2. fitnah....weii sape yang sebut perkataan tu cuba kasik tau aper pengertian fitnah.....
      kalau tak tau ape maksud dia jangan pakai cakap jer wei

      Delete
    3. Ini bukan fitnah beb...buta atau sengaja buat tak nampak...atau amaleena tu sepupu kau?Muka tak lawa mana pun...tapi akhlak biarlah terpuji sikit...tengoklah tangan gatal tu kat mana?rasanya dah tak berdara budak niii

      Delete
    4. btol3,spe la thu lau dgn mat salleh kn,msti dh kne kt mat salleh tu,
      ,huhuhu

      Delete
    5. pandai cakap macam dok serumah ngan amalina jer.. tahniah.. dosa da bertambah da tu sebab buat andaian bukan2.. dah masuk dalam ketegori bersangka buruk..

      Delete
    6. Gambar Amalina pegang sisi depan sang mat saleh punya. terpegang ke atau sengaja pegang.? biasa la manusia..kalo dah dapat sesuatu yang bagus.. akan gila2 dibuat nya..

      Delete
    7. xpatut lah terus-terus marah orang tnpa bukti yg kukuh..macam diri sendiri dah confirm masuk syurga!!klu x tau pahala dan dosa sampai mana..tak payahlah suka hati tuduh orang..nanti jadi kat keluarga sendiri??sape nak tanggung???!!..tengok cermin dulu dan muhasabah diri sendiri samada kamu atau amalina yang lebih baik..moga-moga doa kamu terampun..

      Delete
    8. si amalina tu bukan apa, 'brain freeze' sebab kat luor negara tu sejuk sangat.. budak muda, senang terpengaruh.... tapi kalau dibiarkan, jadi macam si aisyah yer.. kalau tak silap aku namanya, budak yang jadik call girl tu... dulu kan dia budak bijak... last-last bijak buat benda lain

      Delete
    9. dah kena batang orang putih... mesti berubah punya... kalau tak caya, p lah try kikiikiikiki...

      Delete
  4. kejutan budaya beruk ni...dah la tak lawa...muke cm monyet..pangai pun nak ikut monyet..melayu monyet

    ReplyDelete
    Replies
    1. budaya kutuk orang pun budaya barat dik.. budaya timur dan budaya islam ajar tuk tegur berhemah.. paling lemah iman pun tegur dalam hati.. bukan kutuk..

      Delete
    2. i agree with you.. mmg betul amalina tu ada salahnya.. tak menjaga auratnya.. tapi mcm mana pulak dgn mereka2 yg x manjaga mulut dan bahasa mereka?

      Delete
  5. aku sokong ko aiman....ni beruk..tayang pantat die yang busuk masam tu...

    ReplyDelete
  6. tepuk dada, tanya selera.......Kita makhluk Allah yang dianugerahkan akal......jadi gunakan ia sebaiknya...ape pun berlaku pasti ada hikmahnya, saya doakan amalina berjaya didunia mahupun diakhirat, amin

    ReplyDelete
  7. itu hak dia sendiri bagaimana untuk berpakai... jaga pakaian korang sendiri, apasal nak masuk campur hal orang lain????!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu hukum agama bukan hak dia.tuhan yg perintah tutup aurat.menjatuhkan imej islam.sepatut anda bg nasihat bukan ini jawapan nya.pepath melayu:jgn jg tepi kain orang adalah salah dari sudut islam.islam mengajar umat nya mengambil berat,tahu umat islam yg lain.cth;kalau anda di samun anda ke balai polis utk bt report,ape perasaan anda kalau polis kata tu bukam masalah aku.ikut suka aty penyamun lah dia nk samun siapa pn dah kerja dia.polis cakap kau jg diri engkau sudah lah..ok ke?fikirkan lah

      Delete
    2. betul 3x ..

      mana ade prinsip kebebasan semua nie.. kalau nak ikut prinsip kebebasan memang da terbalik umat islam semua ..

      Delete
    3. sementara masih hdupla kena masuk campur...nasihat mana yg dah tersesat kembali ke pangkal jalan...kalau dah masuk kubur nak tolong cmner kalau x sempat nak bertaubat....hanya mampu doa jela...

      Delete
    4. mmg berpakain hak masing2 tpi klu difikir dia adalah cth kepada anak2 melayu yg mahu maju dan menjadi cerdik pandai... semua ini utk menegur...sebelum terlanjur dgn lebih jauh... kecantikan bkn pada pakaian...tapi pada akhlak dan tingkah laku... secantik budi dan bahasa... bersedarhanalah wahai anakku....amin ya allah... buat adik2 sekiranya x boleh ditegur...jgn lupa kalian akan ada anak2 dimasa depan... jgn rosakkan generasi kamu yg akan dtg... generasi depan bermula dari kamu...

      Delete
    5. sapa kata hak dia nak pakai sexy?bodohH!!hak dia ialah berpakaian sopan menutup aurat!!itu hak dia..wat dosa tu buakn hak sapa1!!!bodoh punya komen..jahil!!!

      Delete
    6. komen ini lagi bodoh... hak dia adalah hak berpakaian sopan...bodoh punya komen!

      Delete
    7. komen tu x bodoh.btul ckp shah79-hak dia adalah berpakaian sopan.sila belajar untuk mendalami berbahasa.

      Delete
    8. maaflah..tapi sya rasa semua komen kamu tu adalah betul dan pasti dengan niat yang betul kerana Allah gak kan??masalahnya cuma cara kamu luahkan niat kamu tu dalam penulisan adalah x betul..nak orang berubah janganlah dimaki ..didoakan yang x baik lah,itu yg salah sebenarnya...nanti tambah susah utk seseorang tu tuk berubah..kalau nak komen pastikan dengan doa yang baik agar dia dpt berubah mnjadi amalina yg dahulu..idola remaja di malaysia..amin

      Delete
    9. Cerdik tak mencerminkan beriman....

      Delete
  8. anak didik hasil kerajaan sekular UMNO al-B End!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dasar pembangkang !!! Idiot . . .

      Delete
    2. pompuan yg anggap diri first lady pn sama je 2 x 5. suami x reti tarbiah. cmna nk jadi pemimpin klu Allah suruh Umat nya menutup aurat pn x reti nk buat. dia lebih besar dari yg Maha Esa kot. sbb tu lupa asal kejadian. sedar2 la. tua tp x sedar tu bkn nya lupa, tp sengaja langgar hukum Allah. ni ke Islam..tunjuk la cth yg baik.

      Delete
  9. Kelakuan seseorg bukan terletak pd parti...kite doakn yg terbaik tuk mana2 yg xbaik cuz kite pn bukan nye baik sgt...kekadang pakai je tudung tp duk mengupat sana sini...so pikir2 kn la...

    ReplyDelete
  10. Org lelaki pn skarang ni dh pandai duk mengumpat sana sini...kot2 org yg sokong parti pembangkang lg buruk perangai...ni dh nampak terang2 duk kutuk KERAJAAN SEKULAR UMNO...xkn org UMNO yg mengata...ni dh tentu org dri parti PEMBANGKANG...sepatutnye org ni la yg kite DOAkn tuk dia jd baik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. awak larang orang jgn mengata tp awk sdri yg menuduh pembangkang lg teruk.inilah realiti bila tolak islam.hiburan melampau,judi bermaharjalela,50 tahun dah ulama nacihat tp kerajaan x dengar pn.kita doa tp kerajaan kena ambil tindakan lah.rugi lah seorang muslimat yg kita bangga jd mcm tu..itu agenda musuh nk rosakkan orang yg kita bangga.kalau anda di samun anda x payah report kt polis hanya doa je supaya penyamun tu jd baik..

      Delete
  11. oiii orang2 PAS/Pakatan, kalau korang tu baik sangat, apa dok buat merayau kat website ini? bagaimana orang nak berpakaian tu bergantung kepada diri masing2 lah.... jaga tubuh badan kau sendiri lah....toksah dok sibuk2 dengan body orang lain!!!? ini namanya busy body!

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah nasihat seorang muslim terhadap sdra nya.inikah jawapan bila kita bertemu dengan allah taala bila di tanya kenapa kamu mendedahkan aurat?ya allah bagaimana orng nk berpakaian tu bergantung kpd diri msing2 lah x pyh busy body.inikah jwpn awak?..kena belajar byk lg lah awak ni.tu jwpn orang nk masuk neraka lau nk tahu

      Delete
    2. Disebabkan insan macam sedara ni lah ramai nye org masuk neraka....
      setiap muslim wajib menegur kesilapan saudara seislam nya...
      itu wajib dan tanggungjawab...
      kt akhirat nnti kalau Allah tanya knp kau tak tegur kesilapan orang...
      nnti kompom sedara leh jawab ala,itu hak masing2...
      dan dengan pantas saudra berhak masuk neraka....

      Delete
    3. ooii jangan cepat nak merenakakan orang? kau ingat ko tu sapa? ada hak nak mengkafirkan orang lain!!!

      Delete
    4. lihat la. ada beza kn antara jawapan mana yg lbh bernas. org tegur baik2 sesama Islam. asas agama klu x de dan x ckup, byk perbezaan kita blh lihat antara sesama insan

      Delete
  12. dia orang cakap suruh amalina berubah pasal tanggungjawap kita sesama islam, lagi pun dia ni sangat berharga pada agama & bangsa dia.

    ReplyDelete
  13. yg sokong n kate "ala xpela die nak pakai ape pun" mungkn dah biasa dgn cara pakaian yg mendedahkan aurat.tapi bagi yang tau perempuan yang beragama islam adalah DIWAJIBKAN menutup auratnya,ini adalah tuntutan agama,tuntutan agama bermaksud tuntutan Allah.dah elok sopan bertudung...sayang seribu kali sayang,tegur bukan benci,tapi kami sayang...tapi yela..kubur memang masing2 tapi sekadar menjalankan sedikit tanggungjawab sebagai saudara SE ISLAM

    ReplyDelete
  14. hoi kalau nak berceramah/syarahan agama biarlah bertauliah dan ada permit...toksah memandai-mandai kat sini lak yek!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagi pendakwah dia dah dpt permit dari allah dan nabi..maksud sabda nabi sampaikan daripadaku wpn sepatah kepada manusia..allah brfirman dlm surah al muzzammil.sila rujuk ya.perintah dakwah di tuju kpd nabi dan umat dia.dakwah wajib ke atas semua termasuk lah awk sekadar ilmu yg awk ada.lau x ada wajib belajar.jgn bt komen mcm x da ilmu

      Delete
  15. sesamam islam kene saling tegur menegur,,mmg kubur masing2,,tp kita berdosa lau xtegur orang yg tidak ikut syariat,,,xkan nk tnggung dosa orang kowt dOsa sendiri pown xtertanggung...waallahualam

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu la pasal org2 yg banggang agama ni x mampuih lg tu la pasal pandai cakap je..dh berbungkus putih nnt bru depa tau

      Delete
  16. ala tak payah cerita d luar negara d dlm negara pun ramai yg tak bermoral

    ReplyDelete
  17. mungkin betul mungkin tak.... zaman dah semakin canggih, kalau ada yg dengki, dia boleh suka2 letak muka amalina dekat c2. takpun ada pelanduk dua serupa.... tapi kalau betulla e2 amalina, bertaubatlah sebelum.... terlambat... jadi ibu bapa yg tergila2 nak sgt htr anak ke oversea, fikirlaaa 2,3 kali. apa2 pun jaga diri sendiri, tegurla dgn cara yg berhemah dan bukannya maki hamun....

    ReplyDelete
    Replies
    1. cukup le kome...jgn gaduh2.zaman mmg semakin canggih.tp sedor x kome..dunia dh smpi ke akhir zaman.Kt dlm Al-Quran pn ada sebut tanda2 nk kiamatkn..jd klu yer pn si amelina camtu..kita doakn je la semoga dia berubah.sebagai sesama islam hanya itu je trmampu kita lakukan.jgn disebbkan dia kita brbalah.Begitu la sifat manusia,x penah nk bersyukur keatas anugerah yg Allah bg kt kita.Bila x brsyukur mcm tu la jdnya.Bila2 masa je Allah akan tarik balik nikmat yg Dia bg kt kita.Jgn kita gaduh2 lg yer.Kita harus ingat kita pn ada adik perempuan,anakperempuan,sedara perempuan.Mana la tau kot jd kt kita balik..haaa..camna rasa?

      Delete
  18. eleh...mak dia dah confirm dah pun... mak dia kata takpe...takde masalah apa-apa pun.. yang korang dok sibuk2 apahal???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh? kau tahu mak dia tak ada apa2 problem? tak kisah walau anak daranya buat perangai yang bakal memalukan keluarga? Spoting sehabisnya mak dia tu. Kau ni mesti ahli keluarga dia yang suka bagi sokongan moral untuk buat perkara yang tidak bermoral. Cayo! Cayo!

      Delete
  19. jauh sangat perubahan.. tak tau nk ckap apa...

    ReplyDelete
  20. itu la yg dkatakan belajr je tinggi tpi otak x da...bnda simple cm 2 pn x blh fkir...baek x yah beelajar tinggi2...dah taw bnda 2 x elok buat jgak..

    ReplyDelete
  21. Tak payah la korang nk sound2 die.bodoh.bajet bgos

    ReplyDelete
  22. kalo da bertutup tu , tutup je la ,
    buat ape nk tayang2
    bukan nye cantik sgt pun ,

    ReplyDelete
  23. smoga kak amalina d beri hidayah...wlupun xda mnusia yg smpurna..tp dya adala cth utk rmaja skg..,hrap dya dpt jd role model yg baik dr sgala aspek kpd rmaja2 d luar sna...ilmu tnpa agama x akan d brkati....:)

    ReplyDelete
  24. mak die beli bju cam tu..giler sial mak camni..kata blm berubah...agak2 bli bju pun mak oii...haaa..baru tahu takut...

    ReplyDelete
  25. sayang nye......bgus xyah Se Agama klo x ble tegur ek.......... cian nyer......

    ReplyDelete
  26. Semua tu kejutan budaya....
    tak payah lah kita nak kata mengata...masing2 ada adik kakak n saudara mara perempuan...Tuhan kalau nak terbalikkan hati kita ni sedetik je....
    Fikir-fikirkan lah

    ReplyDelete
  27. kat malaysia pun tak boleh ajar, cuba mulakan kat malaysia budak yang bertudung pun gedik jugak buat malu kat member yng iklas bertudung. kat malsyai yang buat hal banyak bertudung, so ape citer....mane pas mane itu puteri pas...demo je pandai. yang ade lagi church terbesar di gombak itu adela,

    ReplyDelete
    Replies
    1. x blh ajar sb tiada tindakan kpd yg x pakai tudung..kalau bab hkum dunia x da lesen mtor pn saman.ape salah nye ad hkuman pd orang yg x pakai tudung.tkut jd virus kpd orang lain.maybe yg bertudung ad yg gedik tp x byk.nisbah terlalu jauh nk banding orang gedik x pakai tudung..kira ok lah pakai tudunng..tp orang yg x pakai lg lah gedik,teruk,lawan hkum tuhan supaya tutup aurat.tutup aurat wjb dan x payah tunggu iklas dulu br nk ttup.memang wjb jgk wln pn x iklas.

      Delete
  28. Ape puteri2 pas...puteri umno adalah, bongoks... ape hal ko cari puteri pas.. najib dah mengaku 'kita pun islam, memerintah nak ke arah islam... konon.. pegi lah cari "puteri" umno yang tak berapa nak puteri tu...kan sume nye bijak kalau cakap bab agama.... ape2 berlaku sket nak salahkan orang pas... hanggok punye orang...

    ReplyDelete
  29. kena la amek kisah.. burit dia, burit kita jugak..kita kan 1malaysia..

    ReplyDelete
  30. biar jela kt die....yg korang smua xpuas hti kt die 2 npe,cm la korang 2 bgus sngt..at least dia pown da jmin da msa dpn die..

    ReplyDelete
  31. masa depan da jamin? masa akhirat cmne plak? muda2 hidup cmni, mati muda pun banyak skrang, smpat btaubat ke x... ikut suka hati aku la nak sound die ke ape, apahal korang kisah? bajet korang bagus sgt ke nak judge dia??

    ReplyDelete
  32. kau takde hak nak sound dia kecuali kau mak/bapak atau suami dier... jangan jaga tepi kain hal orang lain... pantau keluarga kau sendiri kaaayyyy!!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini namanye hipokrit @ munafik.
      dalam setiap solat kita baca doa iftitah.masih x faham2 lagi ke mksud doa iftitah tu????
      ingat!!! tangunjawab org islam menegur kesilapan sesama islam.

      Delete
    2. lagi sekali aku ingatkan..itu hak kau...kau tu sapa? kubur masing2 lah!!!!

      Delete
    3. kita wjb tegur kesilapan sesama islam..pepatah jgn jg tpi kain orang bercanggah dgn ajaran islam lah wei.kena belajar lg lah awak ni..cth.lau awak accident x payah orang ramai tulong awak lah sb mereka bukan mak ayah awak.biarlah tersepit di situ.tunggu mak ayah awak mari..kubur msng2 tp kena minta orang lain jgk kebumikan kita..ke awak blh masuk lubang kubur sdri x pyh susahkan orang?fkir2

      Delete
  33. lor nape sume nk emo..relax ar..
    budak pompuan ni cume kejutan budaya..da jauh sgt bezanye..
    harap2 terbuka la hati utk berubah smula..InsyaAllah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. masyaallah..pasal amalina seowang.kowang segama gaduh..kowang spatotnyew ambk iktibar bukannyew mmperbsar an hal.

      Delete
  34. dia bt part time kot......tak de duit nak idup kat sana..........mana lah nilai 17A1 dia tu.............

    ReplyDelete
  35. buat part-time mendanya?

    ReplyDelete
  36. bek keje mcd ke burge ramlee ke...baru part time..xpun kat shell ke..agagaggaga

    ReplyDelete
  37. alaaa.kowang sumew niex pewhal ea....msing2 na ikot kpla msing2.....kowang spatotnyew doa an kbaikan tuk dye.moga2 TUHAN BUKAK PNTU ATI DYE TUK KMBLI KE JALAN Y BTOL...BUKANNYEW KOWANG GADUH LAM NIEX..APTB.......

    ReplyDelete
  38. ramainya ckp kubur masing2...tp klu mati sape yg nk mndikn korg?sape yg nk sembahyangkn korg?sape yg nk tanam korg?org2 yg seagama dgn korg jgk...so sblm ckp tu guna la akal..jgn lantang bercakap tp kosong dlmnye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul too. kubur masing2.tapi yang mndikan sume org lain. smbayangkn pun org lain jugak?? apa bnda la ckp x pakai otak. x paham aku. sebab kn amalina ni nak gaduh. nak tegur cara elok lah. jgnla mengutuk dia. too bukn tegur tmbah dosa namanye. n yg nak backup sgt amalina nie, before nk mrh org ckp agama too pikir dulu. too ISLAM. jgn nak mainkn agama. jagelah akhlak baik2. sekian.

      Delete
  39. la..la..la..kalau sesama islam pon nk gegadoh, dakwah pon x berkesan.
    syaitan kat sebelah dok tutup tlinga...manusia

    ReplyDelete
  40. ah borok blake.....mcm org lain tk wat mende gitu......suke sgt mencela org lain! hah! org melayu.....kalo sume baik tkpe...benci lah!

    ReplyDelete
  41. Replies
    1. nampaknye ape yg sy ckp benarkn?malu manusia kerana imanya...klu dh xde rase malu bermakna ape?jika anda terlalu moden jgn pula bila ditegur anda melenting..kami tak baek tp kami xkn mebiarkan maksiat berleluasa didepan mata..bersyukurlah ada lagi manusia yg menegur..

      Delete
    2. kah...!kah....!.......Kah.....! orang yang kena kutuk rupanya yang melenting!

      Delete
  42. lebih sadis lagi, yang kata 'xpe dia nk pki ape pun' 'kubur masing-masing' ni msti orang india.. sbb jrg org melayu yg waras pemikirannya nk buat statement bodoh cmni.. weh,klu tuhan korg patung besar kt bt caves nuh,xde sape kisah pun.. tp klu ade insan melayu/islam yg menegur atas dasar saling mengingati pun korg bantai gak, mmg sah tnda2 murtad tu dh ade dlm diri.. sbb dlm mlawan kemungkaran,skiranya xmmpu dlakukn dgn prbuatan bole jgk dbuat scara teguran.. itu korg kene sdar.jgn smpi klu da bogel nnt pun korg msih ckp itu hak dia nk brpakaian @ tak.. neraka tu x sejuk weh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan nak menuduh dan campur adukkan isu perkauman dalam hal ini...kena tangkap ISA kang!!!

      Delete
    2. ISA dah xde dah.. dah mansuh pun.. skang ni da thn 2012 saudara, tlg ikut prkembangan semasa.. 10thn dulu mgkin ade lg akta ni.. inilah yg trjadi klu x pjg akal nk brfikir..x dpt mengaitkan perumpamaan dgn maksud sebenar yg nk dsmpaikan.. mmg dlm apa jua agama pun mnolak setiap prkara yg buruk wlupun aplikasinya mgkin brbeza. dan jika kamu Islam,kamu jenis Islam mcm mana? apakah kamu jenis Islam yg hnya mmpu melihat kmungkaran dpn mata tnpa brbuat apa2,smpikan nk mnyebut 'nauzubillah' dlm hati pun x mmpu.. and even worst,kamu senada dgn org2 yg brsikap 'tak apa' mmbidas komen2 brbntuk teguran dr mereka yg mgambil berat prkara ini.. apakah sikap itu tdk cukup lg utk dilabel sbg munafik krn tdk peka dlm menegakkan kesucian agama sndiri..itulah yg dimaksudkan klu kamu beragama lain org xksah sgt.. tp jika lahirnya kamu d dunia sbg Islam maka itu tggjwb kamu kpd agama utk menegur.. prkauman bkn isu pokok kt sni so tlg jgn nk putar belit ke arah prkauman plk,semata mata krn kamu gagal utk fhm intipati trsirat yg dsmpaikan.

      Delete
    3. kau memang orang yang racist... cukup saya cakap setakat itu sahaja!

      Delete
    4. lg skali kamu mmpamerkn kbodohsombongan kamu dpn smua yg mbaca komen kt sni.. maaflah sbb sy rsa ini komen trakhir sy sbbnya sy rsa kamu bkn tahap sy utk brdebat dlm hal mdaulatkn Islam.. utk pngetahuan kamu,sy seorg Islam.. jd skiranya sy brdebat dgn seorg Islam juga rsanya sdikit sbyk org itu dpt mnerimapakai juga.. tp dsbabkan dsini kamu dh trbabas jauh dr topik sbb mbangkitkan soal racist plk xtntu psl, sy yakin dgn ckup kuat samada kamu bkn bragama Islam @ mymbah pokok/matahari (spya akal pendek kamu x mgaitkan bab prkauman @ mna2 anutan agama) sbb?? seolah2 kamu mberi klu dsini spya jgn kcu agama lain (mgkin slh 1 agama kamu,wallahualam) mka sy sdh mbazirkan masa trjebak brdebat dgn org yg bkn seagama dgn sy.suka sy nk bgtau kt sni,sy x trkesan lgsg kamu nk pggil sy racist ke, anarchy ke, itu lgsg x mjadi kudis dlm hati.pd sy biar elok dgelar racist tp mjaga kdaulatan agama dr jd klompok 'bodoh xbole diajar,crdik xbole dtumpang' (biasa dgr kn?) makanya inilah hasilnya.. & utk pngetahuan kamu jg.. skiranya kamu @ pmbaca lain sdar,tiada 1 pun hujah sy yg dpt kamu pthkan dlm 2komen sblm ni.. itu blm lg klu nk suruh kamu terangkn dmana silap sy klu sy katakan kita umat Islam wjib mnntang kmgkaran wlupun skadar cara brpakaian.. itu dh tntu kamu xbole jwb.dlm hati rsa trhibur dgn kejahilan trlampau kamu tp xsmpi hati nk gelak.so ats sbb tu drpd sy trhegeh2 nk mndakwah kamu tp kamu mlalut-lalut ke laut better sy dismiss kt sni dulu.. kamu bole pilih mana2 ustaz @ imam masjid yg kamu suka then sambung brhujah psl ni & in the end kamu bole ckap ustaz@imam tu racist .. jgn stakat brani sembang then guna profile 'anonymous' dlm comment wall ni aje.. jgn hrp sy trsentuh klu kamu nk pggil sy racist @ ape2..sy lbih rsa brkulat nk trus brhujah dgn kamu slps sy tahu knowledge kamu zero..mgkin SPM pun x lps.makanya sblm sy carutkan kamu nnt dgn pkataan2 yg xpnh kamu dgr elok sy mngundurkn diri dulu.next time,sblm brhujah kita kna pnuhkan dada dgn ilmu wlupun x sbyk mana spya org xgelakkan kita nnt.. lbih2 lg skarang ni kamu da expose komen bodoh kamu dlm wall ni dmana brpuluh2 visitor mbacanya stiap ari.. ape andaian diorg kt kamu nnt?lu pikirlah sdiri bro, assalamualaikum..

      Delete
    5. untuk pengetahuan anda, saya takde komen langsung pun pasal perbuatan ini tak islamik ke apa... saya cuma sentuh kenyataan anda - "pki ape pun' 'kubur masing-masing' ni msti orang india.. sbb jrg org melayu yg waras"

      Kenyataan atas adalah kenyataan racist, setuju tak? dalam islam semua orang tak kira bangsa adalah sama, melayu ke, india ke, cina ke, arab ke, mat saleh ke... anda telah keluarkan kenyataan yang berupa tersangat racist dan ini tidak menggambarkan keimanan anda sebagai orang islam langsung. pasal amalina itu isu lain, saya komen yang anda adalah seorang racist sahaja dan memang bukti jelas dalam komen anda di atas. PEACE, wassalam!

      Delete
    6. ISA masih belum dibubarkan kerana ia belum di table di parlimen, hari ini kalau kerajaan decide nak tangkap anda, ia masih boleh menggunakan ISA. walaubagaimanapun, kerajaan telah menunjukkan untuk menggubal undang-undang berkenaan ISA seperti yang PM umumkan tahun lepas tetapi masih belum di bawa ke parlimen lagi, hanya undang2 yang memansuhkan akta darurat sahaja.. okay, so let's see who is more educated okay? ini akibat bila orang yang tak pandai beri komen di Internet!

      Delete
    7. hurmm betul tu orang bodoh je yang percaya bulat2 ISA dh takda....
      padahal akta baru yg dicadangkan pn lebih kurang mcm ISA juga...
      Ya Allah buka lah mata hati saudara-saudaraku dari org UMNO
      tunjukkan lah apa yg mereka tidak tahu...

      Delete
    8. ooiii orang PAS jgn pandai2 kutuk UMNO okay. UMNO dah banyak berjasa kepada negara lebih dari 50 tahun. Korang kena bersyukur yang UMNO memerintah negara ini, kalau tidak hancus macam Kelantan semua kita dibuatnya!

      Delete
    9. jasa dgn tgungjawab harus dibezakan..secara logiknya parti mana2 pun yg memerintah mmg bertgjawab terhadap kebajikan & pembangunan rakyat. Manakala jasa tidak semestinya dibuat atas dasar tgung jawab. Seorg suami brtgung jawab utk nafkah isterinya, kita tak ckp suami berjasa utk nafkah isterinya. Tgung jwb adalah amanah dan berdosa jika diabaikan manakala jasa tidak semestinya amanah bahkan ianya dilakukan atas dasar sukarela / ikhlas. Konsep berjasa tidak ada pd pemerintah sbb mereka dibayar gaji dan elaun berpuluh2 ribu utk menunaikan amanah rakyat, bekerja utk rakyat, memastikan kebajikan, pembangunan seimbang dan polisi negara yang adil dan mesra seluruh rakyat. Pemerintah tidak layak menikmati elaun & gaji sekiranya masih terdapat sekolah khususnya di pedalaman spt Sarawak & Sabah yg masih tidak dilengkapi dgn kemudahan elektrik & air bersih misalnya. Setelah 50 tahun merdeka, masih ada sekolah yg daif sebegitu..sewajarnya harus difikirkan!!

      Delete
    10. setuju 100% dgn komen ini.. pemerintahan yg ade skrg seringkali mengungkit prkataan 'brjasa kpd rakyat' atas setiap pembangunan yg dilakukan.. walhal stiap sumber ringgit yg dkeluarkn utk mnjayakan pmbangunan yg direncanakan itu sdikit sbnyk dtgnya dr poket pmbyr cukai d malaysia ni.. bknnya dtg dr kantung parti yg memerintah.. tiada satu pun parti yg brduit ( berikan 1 nama skiranya ada ) krn dlm 1 orgnisasi parti dr akar umbinya mbentuk barisan saf2 pmimpin prtghan mbawa kpd pucuk pimpinan trtinggi.. smuanya dbyr gaji oleh rkyat yg mngundi mereka dgn harapan supaya mreka mlaksanakan tggjwb dgn telus, amanah & bijaksana.. maka wajarkah pd pemikiran waras apabila rkyat kembali disuruh brsujud pd pihak pemerintah yg mgganggapkan diri mereka 'brjasa' atas stiap kmajuan yg tlh dlaksanakan dlm negara? pnting utk dketahui jasa & tggjwb adalah 2 subjek yg brbeza. tdk mungkin ade rkyat yg hilang haluan hidupnya kalaupun tnpa seorg pmimpin.. tp tnpa rkyat yg mmberikn mandat,fikirkn d mana mgkin wujudnya pmimpin yg ddk brmewah2an spt yg ada hari ini.. maka ksimpulannya jika msih nk mngungkitkn tntg jasa,siapakah yg dilihat lbih 'brjasa' skrg ini?

      Delete
  43. kalau orang macam kau diberi kuasa untuk memerintah negara ini, hancur kacau bilau jadinya...aku confident!

    ReplyDelete
  44. aku malas nak berdebat dengan orang yang tulis macam kanak-kanak aje!

    ReplyDelete
  45. sama la aku,masing masing nk tunjuk pandai kat sini.patutnya author ni disablekan ruangan komen kt sini

    ReplyDelete
  46. pergh....teruk betul minah nie....sia2 jdi idola ak dlu...nie ntah smayang ke x nie...pkai pn da mcm nie...hrap2 cpat2 la b'taubat..

    ReplyDelete
  47. nasib baik amalina ni x kawen ngan awang afrika..kalo x malu kayap negara malaysia..hahahha

    ReplyDelete
  48. asal ngan minah nie?? elok je..xde pon buat bende xsenonoh?
    klu gmbar cam ni biase la tuh..jemuuuuuuuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. aper ni? xfhm la aku! ckp mcm keling pn ada! ni org yg sm ker aper?kejp sokong kjap x ni mn btul? korg ni pun 1.islam tu permainan ker?ssuka ati korg jer nak ckp.nak ckp org pun kn cermin dr n anak bni dlu!lg 1, xgn blaja tinggi n jauh2 klau adap n adat x tau djg.ingat la,,,, maruah dr,kluarga,ngara n agama!org kafir tgk org islam mcm ni, gelak besar dorg tau? cina leh kata"olang melayu a selupa itu lalang! org puth plak kt " oh baybeh come on, i want 2 f_-k u!kt 1 bgsa 1 agma. yg buruk kt tgur yg baik kt sm2 jg.tp jgn tgur anak bni org jer yer! intai2 lah gak aper yg anak bni kt wat kat luar sana?dgn sper drg kwn n klua.jgn dpn kt pkai jubah blakg kt bogel plak! ingt 2!!!!!!!

      Delete
    2. tulis tu biar betul2 lah...jangan macam tulis sms aje...macam kanak-kanak riang betul lah kau nie?

      Delete
  49. Hmm..jangan lh gadoh2, huhu...masing2 ada pendapat masing2 tentang perubahan Amalina ni..kte ambik konsep Islam yng sbetulnye.. Dah tegur kn? So,biar Amalina je yng buat keputusan dalam hidup dye.. kte nak cakap lebey pon,kte masih cetek dalam Ilmu Islamiah kte(saya la)..jgn sbb kn perubahan Amalina,kte berbalah antara satu sama lain, disebbkan berlainan pendapat.Sye terbaca artikel ni..maaf la ye....sekadar berkongsi pendapat.. Apa yng ditetapkan dalam Islam, yang haram tetap haram. Dan kte sebagai manusia tak bole menghalalkan yng haram. dan yng tahu hukuman terhadap perubahan atau keterlanjuran dye( Amalina),hnya Allah yng tahu. kte kat sini cuma mampu menegur je.. So,apa kte,kte sma2 menegur org sekeliling kte yng kurang mendapat pahaman tentang Islamiah... itu lebih baik..kn?

    _end by NFS_

    ReplyDelete
  50. memanmg tak guna dulu genius metametik jadi pelacur la ni pulak hang...apa sial lahh badan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. oii mat takok ko babi...apa hak ko panggil orang pelacur? kalau aku panggil mak ko pelacur ko suka?

      Delete
    2. Ap ni,, pasal ni je da mem'babi'..pelacur sume keluar..kt sni korang gadoh2..Ntah2 Amalina tu nga ngekek ketawa tgk gelagat kte dsbbkn isu dye....

      Delete
  51. sdih mak bapak tgk anak cm2..
    pnat ngndng kn 9 bln..
    ni hasil nye..
    astagfirrullah..
    dnia nak kiamat,
    ble wanita x pnye mlu dlm dri..
    tbuh seorg wanit hnye utk suaminye,
    bkn tyangn owg len.

    ReplyDelete
  52. Semakin di puji org..semakin itulah dugaan yang paling tinggi datang..perasaan rendah diri itu amat penting...ingatlah pergorbanan ibu bapa...harapan bangsa..dan akhir sekali..tuntutan agama..tiada yg lebih utama melainkan ALLAH...

    ReplyDelete
  53. Inilah dikatakan MELAYU MUDAH LUPA....Sedih sekali

    ReplyDelete
  54. Nama aku pun Amalina... Aku pun suka mengejar kecemerlangan dlm pelajaran masa belajar dulu... Tp bila Amalina Che Bakri jd mcm ni.. Aku sbg Amalina pun rasa malu & sedih.. Sbb,aurat perempuan kan sgt penting... Lg pun, manis gadis melayu kena dijaga.. Sayang.... Sayang.................

    ReplyDelete
  55. mak aiii tangan die kat mana tue benggong tol la

    ReplyDelete
  56. insyallah dia cepat sedar dari mimpi hanya sementara.amin

    ReplyDelete
  57. dah lah tu ... jgn perbesarkan .. cuma jdkan iktibar

    ReplyDelete
  58. some "look like wise person" arguing about some "stupid issues".. tuan punya blog da dapat saham sebab menunjukkan keaiban orang.. =.=" aku pun dah baca.......

    ReplyDelete
  59. kesiannnn..culture shock..

    ReplyDelete
  60. aku baca komen2 korang di atas, seronok! ada yang marah melampau, ada yang beri komen kesedaran dan ada yang menyokong melampau. Part yang menyokong melampau ni buat aku hairan, kenapa tuterasa sangat? cam dia pulak kena kutuk, bak kata orang sapa makan cili, dia terasa pedas. Kot2 yang 'marah melampau tu si 17A1....??????

    ReplyDelete
  61. lagi sekali... korang apa kisah... itu hak amalina nak buat apa...dia nak bogel ke apa... apa kena mengena dengan korang semua????????? bodoh macam monyet lah korang semua!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. jaga sket mulut awk tu,agama apa awak ni?klu islam buat cara islam.mmg kena mengena sbb dia 1.dia saudara islam kita yg berjaya tp kesiankan dia sbb berubah kepada keburukan dan dan apa salahnya bagi kita menegur demi kebaikan. 2. nk ke generasi yg baru ni berjaya tp ikut cara dia? 3.sebelum dia atau kita matila kita kena bg teguran awal2.4.mmg islam menuntut kita menegur sesama islam.5. x kisahla kita semua ni x pandai berbanding dia,tp sepandai2 manusia hanyala mereka yang mengingati mati.jadi bertegurlah sesama islam.

      Delete
    2. jaga sket mulut ke ayat??huhu...

      Delete
    3. kau tu yang patut jaga mulut kau!

      Delete
    4. AnonymousApril 9, 2012 3:20 PM- mulut lu macam bangkai

      Delete
  62. susah la nak kata org...kita bukan sape2 nak hakimi seseorang...yang penting kita ingat hala tujuan kita sendiri...

    ReplyDelete
  63. hahahaha...hebat btul komen.tp paling kelakar masih ada yg ckp hak masing2,kubur lain2,jgn jaga tepi kain org la,mak bapak dia je boleh nasihatkan..isu ni dah jadi public sbb dia penah jadi ikon kita dahulu,so dlu kita sama2 penah puji,n now ape salahnya menegur.cuma nk tegur tu biar kena pada cara.bahas la komen dgn ilmiah bru bangsa bertambah pandai pada masa sama saling menegur.

    ReplyDelete
  64. bedak aku tak kira.... hak dia lah camna nak berpakaian apa...kau apasal nak masuk campur dalam urusan dia dengan tuhan??? bodoh!

    ReplyDelete
  65. mesti besar kote mat salleh nie...heheheheee

    ReplyDelete
  66. Aku cukup tak faham lah korang semua nie. Bukan setakat artikel ini sahaja tetapi hampir semua artikel-artikel lain di blog-blog lain juga. Kenapa orang Melayu suka sangat masuk campur dan hendak ambil tahu hal orang lain? Kenapa perlu kita nak masuk campur dengan urusan peribadi orang dengan Tuhan. Itu antara dia dengan Tuhan sahaja, yang masuk neraka atau syurga dia, bukan kau. Nak bagi teguran? Apa hak korang semua nie nak bagi teguran apa-apa pun? Itu antara dia dan Tuhan sahaja. Kalau dia anak perempuan kau ke, atau mak kau ke, takpelah bagi teguran. Itu pun sekadar teguran sahaja bukan memaksa. Korang kata Amalina ini adalah seorang idola, jadi dia perlu pakai yang berpatutan. Dia tak mintak pun untuk dijadikan idola... saya yakin dia tidak meminta pun. korang yang jadikan dia idola dulu, dia mesti nak kebebasan dalam hidup sama seperti sesiapa? sama seperti awak pun.

    jadi lain kali, kalau nak menegur atau memberikan komen membenci...fikirlah secara logis dan dengan lebih dewasa sikit, jangan memberikan komen budak2 yang ketinggalan zaman!!!

    ReplyDelete
  67. Inilah dakyah, agenda kaum yahudi,kita sering lupa yg dorang cuba menyesatkan kita semua dengan ideologi n sekularisme,kalu dengan perang konpem dorg kalah,demo kena sedar dorg ni suka nak runtuhkan akhlak masyarakat kita, cari akar umbi umat islam.contoh, hiburan melampau,segala jenis Akademi fantasia yg haram tu(memang haram pun,jgn duk pertikai tu),fb,nk tau lagi demo kaji seniri ler gano agenda yahudi, baru demo paham lagi. dorang suka lagi tengok kita gaduh ado ler,tengok seniri ler masrakat negara kita gano,kat luar kalu x de iman yng kuat, konpem kita jadi teruk. harap kita semua sedar..

    ReplyDelete
  68. DuNiA kata pergi, KuBuR kata mari.....

    ReplyDelete
  69. kita sama2 doakan semoga adik kita ni berubah dan tidak hanyut dlm suasana yg tidak terkawal arus pelbagaian kemaksiatan di sana..

    ReplyDelete
  70. harap2 pompuan nie dpt berubah kpd asal.woi pompuan kau jgn nk berlagak k.mntg2 kau tu pljr pndai x sprti madhihah..................................................................................

    ReplyDelete
  71. DIA (AMALINA) PUNYA DIRI DIA PUNYA PASAL LAH DIA PUN DAH BESAR PANJANG BOLIH BUAT PEMILIHAN SENDIRI ! KITA PUN TAK SEMPURNA MANA KTE BETULKAN DIRI KIA DAN KELUARGA KTE DULU.KLAU DOK JG TEPI KAIN ORNG KITE TAK KEMANA!

    ReplyDelete
  72. dosa dia..biar dia tanggung...even kalau artis pakai bikini dkt bali mcm fasha tu x pulak korg kisahkan..ni pasal dia x pakai tudung..even dia dah ngaku sejak dari kecik lagi dia mmg free hair,pegi sekolah dan majlis agama je dia pakai tudung bila shopping dia mmg x pakai pun..bkn dia pakai bikini pon! at least dia cover dada dia dari nampak lurah mcm fasha spendar tu!

    ReplyDelete
  73. yang pakai tudung pun tak semestinya hatinya juga 'bertudung'.. yg pakai baju bertutup semua aurat pun tak semestinya hati tu baik.. ada juga yg bertutup sekadar luaran je.. so,tak yah la nak comment2 org lain.. jaga la diri sendiri tu dahulu.. bukan nak marah2..maki hamun org lain tpi diri sendiri pun belum tentu baik.. (sekadar nak share je..)

    ReplyDelete
  74. Mungkin lepas ni kita akan dapat tengok video porno 3gp or MP4 dia pulak. Best nyerrr.

    ReplyDelete
  75. Apa pasal terlalu sokong Amalina? Dia upah awakkah? Ahli keluarga kot. Dari kecil sudah free hair, sudah besar free body. Menjatuhkan nama Malaysia dan agama Islam aje.Dia berjaya dahulu disebabkan didikan guru dan ibu bapa. Tetapi bila tidak ada ibu bapa dan guru di sebelah, menjadi liar. Timbullah perkataan baharu " Memang sejak kecil free hair". Semua perempuan memang sejak kecil free hair and naked. Bila sudah besar kita berubah sebab ilmu yang dipelajari. Bukannya masih free hair dan free body for touching. Allah beri akal untuk fikir.

    ReplyDelete
  76. Dari kecil saya telanjang, sudah besar saya jadi pelakon porno..... haha. "sejak kecil sudah free hair" Manusia zaman sekarang. Sila jawab begitu depan Allah nanti.

    ReplyDelete
  77. I read with much interests comments mostly negatives. Well Remember those "yang bertudung" we really don't know what our fate like in the future . Allah can just change you for "mengata orang". People go thru phases and there are those who could change for good later. Its'n it better to change "taubah" later than those from young with iman and akhlak but buka tudung at later age!Nak jatoh name Malaysia many inside this country have embarrassed Malaysia anyway. What am trying to put across is instead of reaching out to those who have "changed for the worst" ( matter of opinion}, who is more worst? You guys are non the worst. What about those in Madrasa and got themselves pregnant ??? Poor parents!.We should reach out to such people. At least in the West Amalina has made Malaysia proud. Lets hope with her geniuses the West would not buy her over and claim she is their products. Am sure with time she will come back, a much better person than you guys who condemned her and serves our country with pride. So stop pointing fingers see that the 3 fingers pointing at you.Remember banyak di dalam negeri Liar!! dan bodoh pulak.Doa kan lah and stop condeming people.
    You guys who condemned her, what have you done for this country??
    Amelia is only one that many focused on. Our youngsters in this country their behaviour needed to be given much attention too.Tak baik mengata orang. Awake semua baik sungguh ke? Ooops !Maaf dzahir batin and Ramadan Kareem to all of you

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyaallah, yang bertudung akan masuk Syurga dengan tersenyum-senyum. 1 helai rambut didedahkan kepada Ajnabi bersamaan 1000 tahun berada dalam neraka Allah.

      Delete
  78. Ala, mak dia cikgu yg pakai tudung pun backup dia...., puuuiiiihhhhhhh?...

    ReplyDelete
  79. Saya doakan supaya Amalina berubah dan tidak mendedahkan aurat lagi di depan khalayak ramai. I'm really sad.

    ReplyDelete
  80. Tak mahu ditegur. Jangan buat maksiat depan-depan. Jaga aurat. Orang tegur kerana takut orang lain ikut. Kalau dia buat maksiat belakang-belakang, lantak dialah. Jangan buat depan-depan dan publish di media.Orang hanya tegur orang yang popular. Orang yang tidak popular mana dapat ditegur, sebab tak kenal. Artis pun orang tegur, Amalina bukan artis. Raja, Mantan Perdana Menteri dan Perdana Menteri yang banyak memberi sumbangan pun orang tegur kalau buat silap. Inikan pula Amalina... Takkan tak boleh ditegur. Kalau sudah mati orang tak tegur lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budi Bahasa Budaya KitaAugust 13, 2012 at 11:43 AM

      Baik buruk perangai irang itu memang harus ditegur. Tapi biarlah teguran itu dengan CARA YANG BAIK dan BERBUDI BAHASA. Jangan biarkan segala perkataan yang keluar dari lidah dan mulut itu juga menyebabkan kita turut berdosa. Mungkin dia memang bijak dari segi akademik tapi lemah atau kurang dari segi pengalaman hidup khasnya ketelitian dan sifat berhati-hati dalam sosialisasi atau pergaulan dengan orang lain. Jadi, kita sebagai orang yang memiliki pengalaman haruslah membimbing dengan kata-kata atau teguran yang baik, bukan menzaliminya dengan kata-kata kesat, kotor maupun kata-kata seperti orang yang tidak mengenal Tuhan.Bimbing dan tegurlah dengan cara yang lebih baik. Bak kata pepatah "tiada keruh yang tidak dapat dijernihkan, tiada kusut yang tidak dapat dileraikan". Kesilapan pertama yang adik Amelina ini lakukan tidak bermakna dia akan lakukan selamanya.Seperti kita masih di usia kanak-kanak dulu, pernah dirotann kerana ada ketikanya kita menjadi nakal.Tapi tidak bermakna kita akan terus dirotan sampai ke tua. Teguran baik dan pengajaran berguna kita diperolehi akan menjadi iktibar serta membantu menjadikan dia semakin lebih matang untuk membezakan yang baik dan yang buruk.

      Kepada adik Amelina, segala teguran yang positif jadikan lah sebagai pedoman dan bekalan hidup di masa yang akan mendatang. Semoga anda diberkati....

      Delete
  81. kpd yg maki2 kak amalina! moga2 korg sedar la ye...dosa korg dgn amalina pulak! dia dedah aurat!! bkn berbikini mcm fasha sendat tu pun!!! korg kena minta maaf dgn amalina sblm terlambat!!

    ReplyDelete
  82. Amalina, komen2 ni sume nak tgok awak jadi yg trbaik sprtimana result awak yg mggegarkn m'sia. jadi, lom trlambat,k... jaga diri, hiasi peribadi....

    ReplyDelete
  83. HrianMetro- Ibu Bapa Minta Anak Melayu Jangan Diberi Keputusan Semua A1 SPM Ekoran Insiden Amalina Bakri

    http://harianmetroll.blogspot.com/2012/01/metroll-news-ibu-bapa-minta-anak-melayu.html?m=1

    ReplyDelete
  84. MONDAY, JANUARY 2, 2012 - Ibu Bapa Minta Anak Melayu Jangan Diberi Keputusan Semua A1 SPM Ekoran Insiden Amalina Bakri

    Kuala Lumpur - Isnin - Ribuan ibu bapa Meleis seluruh Malaysia merayu Kementerian Pelajaransupaya memastikan tidak ada anak berbangsa Melayu Islam mendapat semua A1 dalam keputusan SPM yang akan datang. Mereka membanjiri perkarangan Kementerian Pelajaran di Putrajaya sejak Asar tadi sebagai tanda kerisauan anak mereka akan menjadi blondie babeEdinborough seperti Amalina Bakri. Amalina Bakri ialah pelajar 17 A1 dalam peperiksaan SPM suatu ketika dulu dan sejak belajar di luar negara sudah berubah dari imej muslimah ke imej NIAMAH!

    Wakil ibu bapa yang berkumpul apabila ditemu ramah menyuarakan rasa risau anak mereka yang seputij salju, tak pernah kenal pornografi, tak melancap , tak tahu apa itu seks dan berhati kudus sampai naik awam guling macam GoKu akan mudah terpesong jika dihantar keluar negara jika mendapat semua A1. Mereka berharap mulai tahun ini biarkan tiada anak melayu dihantar ke luar negara kerana menjaga tatasusila Melayu bangsa terpileh lindungan NEP lebih penting dari memberi mereka peluang belajar overseas. Encik Kamal Idros Che Selamat, salah seorang bapa yang ditemu ramah berkata;

    "Biarklah anak saya yang seorang tu tak muncul dalam surat khabar masa hari raya ucap Selamat Hari Raya dari London. Biarlah dia tak merasa main salji masa winter. Biarlah hasrat saya nak import kereta pakai student AP tak tercapai asalkan gambar anak saya rambut blonde pakai leggings di Facebook tak menjadi topik trending Twitter. Bagilah sahaja dia semua C3. Biar mati masa depan jangan mati adat! Saya takut sangat anak saya jadi topik trending macam si Amalina itu"

    Sementara itu Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin dikatakan akan menimbangkan permintaan ibu bapa yang kerisauan ini. Beliau dipetik menyebut;

    "Saya dulu pun belajar Universiti Malaya sahaja. Elok aje jadi Timbalan Perdana Menteri. Jadi kalau student Melayu tak cukup A1 untuk overseas pun tak apa. Kelak mereka pun boleh jadi menteri macam saya. Ye tak? Biarlah anak bukan melayu sahaja kesana dan rosak akhlaknya"

    ReplyDelete
  85. biasa la ni. duniawi..

    ReplyDelete
  86. wah...cantiknya dia..cun..kiut..moden..top...meletop lah...(ke nk komen care mcm ni?)lol

    nasihat dan kritikan perlu diterima sebaik2nya.. kita nasihat..krn sayang..bukan membenci..
    hope semua org pandai menjaga diri terutama para pelajar jgn mudah terikut cara org lain..apa2 nk buat kene pk masak2..kena sedia berdepan ngn kesannya..baik diri, famili atau kerajaan sendiri.. crlah role model yg boleh dicontohi.. ramai je ank2 muda islam yg dapat banyak A dan juga A agamanya utk dibuat contoh.. buat amalina..i pray for u agar one day jumpe jalan sebenar..amin.

    ReplyDelete
  87. nice one pelajar contoh menjadi ikutan jugala hahaha

    ReplyDelete
  88. ha3...apa pepatah en nabil cakap?

    ReplyDelete
  89. yg korang nak bgaduh pasal amalina nie kenapa??kalau korang baik sgt tentu tak mjdkn pergaduhan sbg cara menegur..sikit2 ckp pasal islam.agama islam je ke yg baik??smua agama baik apa..korang nie mcm tkde tamadun laa..

    ReplyDelete
  90. nak ketawa aku... apasal bodo sangat nih.. suka hati dia la nak buat apa... bukannya dia dera orang, bunuh orang atau apa apa.. cuma dia prefer pakaian mcm tu.. TU PUN BERDOSA?? APA JADAH LA... Yg bunuh orang tu tak complain.. yang suicide bomb pun tak komplain... bodo la wei !!

    ReplyDelete
  91. korg ni sume maki-maki ni btol kew prangai korg tuh? keluarga korg tu sempurna kew aurat dorg agy2 yg pompuan...korg mencarut sana sini tu pon salah satu sikap yg negatif jugak tu.. cermin diri dulu la amalina tu da mang terang2 nmpak salah..so sama2 la kte amik penagajaran yew supaya kte atau keluarga kte x buat cm dya.. x salah menegur tp biarla dgn cara yg beradap..korg pon mesti mara kalau ada org tegur korg ngn maki hamun kn..fikirknla yew..aku pon insan yg lemah..assalamualaikum

    ReplyDelete
  92. Dia org tersohor bt klakuan x senonoh. Tuhan larang aku pun x suke. Pura2 jd Kura2 la ni. Dulu lain skrg lain. Mungkin kene culture shock kot. Ikut kapir x jd muslimah. Ni la hasil mak pak dia warnakan pd dia. Huiii panas la ati rakyat 1Malaysia kene kencing dgn kura2 tu. Sakiiiiiitttt!!!!

    ReplyDelete
  93. teruk betul perangai dak ni, itu pun yang kita tau je...
    kalau kat sana , wallahualam lah
    rugi je otak bijak

    ReplyDelete
  94. biase lah tuh dulu sama spm study 24jam.. sekarang jauh dr keluarga bebas lakukan ape sahaja. sesiapa yang menyokong org dedah kan aurat tu makna nyerdia ni tak paham kite ni hak Allah.

    ReplyDelete
  95. Begitulah lumrah alam..ada yang ibubapa berjaya mendidik anak2 menjadi cemerlang dala akademk, tapi GAGAL menjadikan mereka sebagai anak yang soleh/solehah. Tak tau le apa perasaa si ibu bapa bila melihat anak dara ( tak pasti masih ada atau tidak..???) mereka dah berubah perilaku..! Mengucap panjang atau kata.." itu fitnah jer..!" Bagi sistem pelajaran ( dulu istilah pendidikan )...belajar tapi masih kurang diajar. Konsep JERISE ( Jasmanai, Emosi, Rohani, Intelek, Sosial dan Estetika tu...tak mencapai matlamat seperti yang diharap-harapkan..FAIL !!!!! Kena buat Reformasi Pendidikan, bukan pelajaran!Pak Menteria dan suku sakat seangkatan dgnnya kena buat anjakan paradigma! Bukan dok sibuk kat PRU 13 je..!

    ReplyDelete
  96. aduinaaa... mau gelak sia baca komen2 kat sini ni... x pasal2 kamuorg gaduh gara2 sorg budak melayu yg mau brlagak jd mat salleh ni... mmg la sia ni bukan islam teda tau apa2 pasal hukum hakam islam ni... tp teda ka kamuorg tau sbnrnya apa yg korg komen2 dekat cni boleh bikin bangsa lain ketawa kan kamu? teda slh mau menegur tp jgn la smpi gaduh2.. doakan saja bah yg trbaik buat dia sudah... nanti pandai2 la dia tu mau berubah ikut kemahuan kamuorg.. jgn ba kamuorg risau... selagi kamu btul2 berdoa pda Allah kamu tu, sia percaya satu hari nanti Allah kamu tu boleh bukakan pintu hatinya mau berubah... betul kan ckp sia ni? kalau slh tlg betulkan ya...

    ReplyDelete

Tinggalkan Komen Anda Sini: