Monday, October 10, 2011

Rosyam Nor Tolak Watak Picisan

SAYA nak buktikan bahawa pelakon berumur macam saya masih lagi mampu menggalas watak utama.”

Demikian ungkapan pelakon yang diberi gelaran Hero Malaya ini, Rosyam Nor atau nama sebenarnya, Mohamed Noor Shamsuddin, saat membuka bicara mengenai hala tuju karier lakonannya.

Kata anak kelahiran Kampung Kerinchi, Kuala Lumpur ini, seboleh-bolehnya dia enggan menerima watak ‘picisan’ hanya kerana faktor usia yang semakin meningkat. Kerana itu, pelakon yang mempunyai empat orang anak ini akan menjaga fizikal dan mentalnya supaya kekal muda, selain perlu mengasah lagi kualiti lakonannya.

“Saya beruntung kerana watak yang ditawarkan kepada saya tidak pernah menghampakan berbanding dengan rakan seusia saya yang jarang sekali menerima watak penting.

“Bagi saya, selain memiliki bakat lakonan, banyak perkara yang perlu dititikberatkan seperti kemahiran berkomunikasi dengan orang luar dan cara pemasaran produk ‘Rosyam Nor’ itu sendiri sangat penting.

“Alhamdulillahlah, dengan menjaga konsep tersebut, saya masih teguh berdiri,” ujar bintang filem Libas yang masih lagi ditayangkan di pawagam ini.

Ladang nangka

Bagaimanapun, kata Rosyam, walaupun dia masih lagi mampu bertahan dalam industri seni tempatan, dia tetap membuat perancangan masa depan dengan membuka beberapa perniagaan.

“Selain sibuk dengan perniagaan produksi saya iaitu Suhan Movies, serta menjadi duta kepada produk Power Root dan Zell-V, saya kini mula menjinakkan diri dalam bidang pertanian moden.

“Saya mengusahakan ladang nangka dan kini sudah setahun saya menceburi bidang ini. Agak menarik juga, kerana perniagaan ini tiada kaitan dengan dunia hiburan langsung. Bagi saya, jika kita terjumpa sesuatu yang boleh menguntungkan atau menjamin masa depan kita, apa salahnya kita ambil peluang itu.

“Malah, kerana perniagaan ini juga saya telah ditawarkan menjadi duta Farmac Tractor,” tuturnya.

Jaga penampilan

Bercerita mengenai penjagaan diri, kata Rosyam ia merupakan perkara yang sangat penting baginya.

Apatah lagi bergelar sebagai pelakon, Rosyam tidak lokek dalam kos pengeluaran wang untuk kecantikan wajah agar kekal awet muda.

“Untung bergelar seorang lelaki kerana tidak perlu menjaga wajah dan berat badan secara terperinci berbanding dengan perempuan.

“Justeru itu, saya mengambil pendekatan yang mudah. Kebiasaannya, saya amalkan bersenam, makan makanan yang berkhasiat serta menggunakan produk wajah yang sesuai.

“Tetapi ada lagi perkara lain yang perlu dijaga iaitu doa orang terhadap diri kita. Sebab itulah kita perlu berbuat baik kepada semua orang agar mereka mendoakan kita perkara yang baik-baik,” katanya.

Tambah Rosyam, dia juga sanggup menghabiskan wang membeli pakaian agar imejnya sentiasa tampak segak. Malah, untuk menampakkan kelainan, Rosyam juga mereka pakaiannya sendiri. Melihat karakter gila-gila pelakon ini, pasti ramai yang ingin tahu tentang personaliti sebenar di sebalik ‘lampu glamor’ yang sering ditunjukkannya.

Kata Rosyam, dia sebenarnya seorang yang pemalu jika dikelilingi dengan orang yang tidak dikenali.

“Diakui memang saya seorang yang sentiasa nampak ‘happy’ dan suka berlawak. Tetapi apabila bersendirian, terutamanya ketika hendak makan di tempat ramai orang, saya akan rasa malu dan tidak selesa.

“Terasa seperti semua orang sedang perhati dan mengutuk saya. Sama juga bila pergi ke majlis-majlis besar, saya akan pastikan berteman. Kalau tidak, mulalah rasa diri ini sangat kecil. Lebih-lebih lagi apabila dikelilingi oleh orang yang berpangkat besar dan kaya.

“Bagaimanapun saya menganggap karakter saya itu di sudut positif di mana kita masih lagi ingat tentang asal usul diri. Takut juga bila orang panggil kita riak,” selorohnya.

10 soalan menarik

1. Perkara yang mesti dibuat sebelumtidur?

Basuh muka, kaki dan gosok gigi.Kemudian saya akan menonton televisyensekejap dan akan melihat diari kerja yangperlu dilakukan keesokan harinya.

2. Tabiat buruk Rosyam Nor?

Saya seorang yang cepat marah. Padamasa yang sama, hati saya cepat sejuktau.

3. Jumlah wang yang dihabiskan untukpenjagaan diri setiap bulan?

Tak banyak pun. Biasanya di antaraRM200 hingga RM300 sahaja.

4. Ingat lagi ayat pertama Rosyamketika mengurat isteri sebelumberkahwin?

Aduh. Tak ingatlah. Maklumlah, dah 22tahun kami mendirikan rumah tangga.

5. Berapa bilangan nombor telefondalam telefon bimbit?

Sangat banyak. Dalam 4,000 lebih.

6. Kalau diberi pen dan kertas,Rosyam akan tulis...?

Saya tak suka menulis.

7. Kartun kegemaran?

Teletubbies! Sebab watak dalam kartunitu comel.

8. Binatang yang paling ditakuti?

Ular! Tidak pun, apa-apa juga jenisreptilia.

9. Pernah kena denda di sekolah?

Pernah! masa tingkatan empat. Sayakena rotan di depan khalayak ramai.

10. Dalam bonet keretamesti ada apa?

Kasut, beg dan jaket.Ia amat penting bilasaya perlu bertukarpakaian untuk pergimesyuarat.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: