Saturday, April 3, 2010

Gadis dipujuk elak buang bayi


SHAHANIM Mohd. Yusof (kanan) memerhatikan bayi kembar anak luar nikah yang dilahirkan seorang penuntut IPT dan kini dijaga oleh Jamil Man (dua dari kanan) dan Rokiah Ramli (dua dari kiri) di Kampung Pengkalan Bujang, Merbok, Sungai Petani, semalam.


SUNGAI PETANI 2 April - Sikap prihatin sepasang suami isteri dari Kampung Pengkalan Bujang, Merbok dekat sini yang sanggup memberikan perlindungan kepada seorang pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) yang mengandung luar nikah, berjaya mengelakkan satu lagi kemungkinan kes buang bayi.

Keprihatinan Jamil Man dan Rokiah Ramli masing-masing berusia 37 tahun itu telah menyelamatkan dua bayi tidak berdosa apabila pelajar dari Kuala Lumpur tersebut mengambil keputusan melahirkan anak kembarnya di sini pada 8 Mac lalu.

Kedua-dua bayi yang dinamakan Muhammad Rayyan Farris Abdullah dan Muhammad Rayyan Harris Abdullah, itu kini dijaga oleh keluarga terbabit yang turut mempunyai empat orang anak berusia 8 hingga 16 tahun.

Rokiah yang ditemui Utusan Malaysia selepas dikunjungi Naib Ketua Puteri UMNO, Shahanim Mohd. Yusof di rumahnya berkata, mereka mengenali penuntut tahun akhir berusia 22 tahun itu menerusi projek anak angkat anjuran sebuah IPT dari Lembah Klang di Merbok pertengahan tahun lalu.

"Selepas tamat program, Ana (nama samaran) yang berasal dari Kuala Lumpur meneruskan hubungan baik dan sering bertanya khabar menerusi telefon dan SMS (khidmat pesanan ringkas) dengan kami," katanya.

Bagaimanapun, jelasnya, pada akhir November lalu, Ana telah menghubunginya dan menceritakan masalah yang dihadapinya.

"Dia memberitahu telah hamil beberapa bulan selepas terlanjur dengan teman lelakinya. Hubungan itu tidak mendapat restu ibu bapa teman lelakinya sementara ibu bapa Ana sendiri tidak mengetahui perkara tersebut'' katanya.

Rokiah berkata, selepas berbincang dengan suaminya, dia kemudian menasihatkan anak angkatnya itu menangguhkan pengajian dan tinggal bersamanya di Kampung Pengkalan Bujang.

"Oleh kerana bimbang dia bertindak bukan-bukan seperti membuang bayi, saya berikan nasihat sewajarnya dan menawarkan perlindungan kepada Ana," jelasnya.

Katanya, akhirnya pada 31 Disember lalu, penuntut IPT tersebut mengambil keputusan untuk tinggal bersamanya sehingga dia melahirkan anak.

"Saya dan suami uruskan semua perkara termasuk membawa Ana menjalani pemeriksaan di klinik," katanya.

Tambah Rokiah, anak angkatnya itu melahirkan bayi kembar seberat 1.8 dan 1.6 kilogram di Hospital Sultan Abdul Halim (HSAH), 8 Mac lalu.

Sementara itu, Jamil yang bekerja sebagai pemandu bas persiaran berkata, dia dan isteri berhajat menjaga anak-anak kembar tersebut sehingga Ana bersedia untuk menerimanya.

"Saya nasihatkan dia supaya kembali sambung pengajian dan berkahwin secara sah dengan teman lelakinya. Selepas mendirikan rumah tangga dengan sempurna, saya akan serahkan anak ini kepadanya," katanya.

Dalam pada itu, Shahanim berkata, beliau mendedahkan kisah tersebut sebagai sokongan kepada kempen Kami Prihatin yang digerakkan akhbar Utusan Malaysia.

"Ini merupakan contoh baik kepada masyarakat. Atas keprihatinan keluarga Jamil dan Rokiah ini telah berjaya mengelakkan kes-kes tidak diingini seperti buang bayi yang makin membimbangkan kini," katanya.

Beliau berharap masyarakat juga dapat memberikan perlindungan dan peluang kedua kepada gadis-gadis terlanjur untuk kembali insaf serta menjadi iktibar kepada orang lain supaya tidak bertindak di luar batasan pada masa akan datang.

Shahanim berkata, pihaknya juga akan memberikan sokongan moral termasuk bimbingan sewajarnya kepada ibu muda terbabit untuk tabah meneruskan kehidupan.

Kempen Kami Prihatin dianjurkan oleh Utusan Malaysia dengan kerjasama Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Persatuan Karyawan Malaysia (Karyawan) serta Astro.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: